Welcome to all the pleasures
Svěží harmonie z kouzelného ostrova
(J. Dowland, H. Purcell, G. F. Händel)
Jiřská 3/1, Praha 1, 110 00
Umělci
-
Charles Daniels
tenor -
Jana Semerádová
umělecká vedoucí, flauto traverso -
Lenka Torgersen
koncertní mistr -
Collegium Marianum
COLLEGIUM MARIANUM
Jana Semerádová – flauto traverso
Martina Bernášková – flauto traverso
Lenka Torgersen, Vojtěch Semerád – barokní housle
Andreas Torgersen – barokní viola
Hana Fleková – viola da gamba, barokní violoncello
Tilman Schmidt – violon
Jan Krejča – loutna, teorba
Filip Hrubý – cembalo
Program
Thomas Morley (ca 1558 – 1602)
Písně z Ayres or Little Short Songs
John Dowland (1563–1626)
Písně z The Firste Booke of Songes
Henry Purcell (1659–1695)
The Sparrow and the gentle Dove
z Hardy Climes
Here the Deities approve
z Welcome to all the Pleasures
So when the glittering Queen
of Night z Yorkshire Feast Songs
Strike the viol
z Birthday Ode for Queen Mary
Mathew Locke (ca 1621 – 1677)
Suita z The Tempest
Johann Christoph Pepusch (1667–1752)
Koncert Op. 8/IV d moll
Georg Friedrich Händel (1685–1759)
Pastorální óda L´Allegro, il Penseroso
ed il Moderato, HWV 55 (výběr)
Anotace
Koncert v překrásném prostředí Rytířského sálu Lobkowiczkého paláce posluchačům přinese písňovou tvorbu anglických autorů od konce 16. až po začátek 18. století v podání předního britského tenoristy Charlese Danielse, který se na tento repertoár specializuje. Posluchači budou mít příležitost poslechnout si v Čechách jen vzácně uváděná díla Thomase Morleyho, Johna Dowlanda, Henryho Purcella, Matthewa Locka či Johanna Christopha Pepusche. Ve druhé polovině programu budou uvedeny části z pastorální ódy Georga Friedricha Händela L´Allegro, il Penseroso ed il Moderato (Veselý, Rozjímavý a Umírněný) na text básní Johna Miltona.
Koncertní sály
Jiřská 3/1, Praha 1, 110 00
Ukázat na mapěPartneři koncertu
Koncert se koná ve spolupráci s Lobkowicz Events Management.
Umělci

Charles Daniels
tenor
Tenorista Charles Daniels je známý především jako interpret barokní hudby, jeho narativní projev je však oceňován u hudby svou povahou tak rozdílné, jako jsou Machautovy písně (virelai) na jedné straně či Divine Madness Grahama Treachera na straně druhé.
Mezi jeho četné nahrávky patří například: Monteverdiho Orfeus s Andrewem Parrottem, Bachovy Matoušovy pašije se sborem a orchestrem J. S. Bach-Stiftung, Händelův Mesiáš, Schützova Weihnachtshistorie a Monteverdiho Mariánské nešpory se souborem Gabrieli Consort, provedení Missa pro Pace Wojciecha Kilara s Varšavskou filharmonií a Žebrácká opera Johna Gaye. Dále se podílel na většině nahrávek kompletního díla Henryho Purcella s King’s Consort a také na intimněji laděných albech, jako je Senflův Tenorlied se souborem Fretwork, Herakleitos s Bridge Quartet a airs Michela Lamberta s Fredem Jacobsem.
Charles Daniels procestoval celý svět jako koncertní umělec, například s Händelovým Mesiášem pod taktovkou Nikolause Harnoncourta ve Vídni, Bachovými světskými kantátami pod vedením Masaakiho Suzukiho v Japonsku, Purcellovou Královnou víl v rámci promenádních koncertů BBC v Royal Albert Hall, Kilarovou Missou pro Pace pro papeže v Římě, a dále v rámci řady koncertů na festivalu Oude Muziek Utrecht přednesl mimo jiné písně Henryho a Williama Lawese se souborem Les Voix Humaines a vystoupil v Cavalliho nešporách se souborem Concerto Palatino. K Danielsovým koncertům v nejvyšší nadmořské výšce se řadí jeho vystoupení se souborem Orlando Consort v průběhu jihoamerického turné, a to ve výšce 2700 m v Peru a 3600 m v La Paz v Bolívii. Jihoameričtí posluchači se setkali se středověkou anglickou polyfonií vůbec poprvé, na druhou stranu však dokonale rozuměli textům (slýchají je totiž každou neděli při mši); hudební provedení bylo pro ně ovšem nové.
Charles Daniels je také editorem četných anglických písní ze 17. století od Henryho a Williama Lawese, Johna Jenkinse, Johna Blowa a Henryho Purcella. Dokončil Purcellovu nedokončenou ódu u příležitosti narozenin královny Marie s názvem Arise, my Muse a pro koncerty v Amsterodamu se souborem Gesualdo Consort doplnil chybějící hlasy do motet Carla Gesualda Sacrae Cantiones à 6.

Jana Semerádová
umělecká vedoucí, flauto traverso
Flétnistka Jana Semerádová je jednou z nejvýraznějších osobností mezinárodní umělecké scény staré hudby, sólistkou světového formátu, dirigentkou, muzikoložkou a tvůrkyní jedinečných uměleckých projektů. Absolvovala Pražskou konzervatoř, Filozofickou fakultu UK v Praze (Teorie a provozovací praxe staré hudby) a Koninklijk Conservatorium v Haagu. Je laureátkou mezinárodních soutěží v Magdeburku a Mnichově.
Jana Semerádová je uměleckou vedoucí souboru Collegium Marianum a dramaturgyní koncertního cyklu Barokní podvečery a mezinárodního hudebního festivalu Letní slavnosti staré hudby. Věnuje se intenzivní badatelské činnosti v českých i zahraničních archivech a studiu barokní gestiky, deklamace a tance. Své nevšední dramaturgie nezřídka staví na propojení hudebního a dramatického umění.
Pod jejím vedením Collegium Marianum každoročně uvádí několik novodobých premiér. Na svém kontě má řadu CD; nahrávky se souborem Collegium Marianum jsou výrazně zastoupeny v úspěšné řadě „Hudba Prahy 18. století“ vydavatelství Supraphon, pro něž Semerádová nahrála i dvě svá profilová CD „Solo for the King“ a „Chaconne for the Princess“.
Jana Semerádová vystupuje na významných evropských pódiích a festivalech (například Bachfest Leipzig, Oude Muziek Utrecht, Musikfestspiele Potsdam Sanssouci, Innsbrucker Festwochen der Alten Musik, Händel-Festspiele v Halle, Festival de Sablé, Pražské jaro, Tage Alter Musik Regensburg, Wratislavia Cantans, Centre de Musique Baroque de Versailles, Konzerthaus ve Vídni a Berlíně či Palau de la Música Catalana), jako sólistka spolupracovala například s Magdalenou Koženou, Sergiem Azzolinim, Alfredem Bernardinim a Enricem Onofrim. Pravidelně účinkuje se soubory Akademie für Alte Musik Berlin, Il Suonar Parlante, Wrocławska Orkiestra Barokowa, Orkiestra Historyczna a Ars Antiqua Austria.
V roce 2015 se habilitovala na Hudební a taneční fakultě Akademie múzických umění v Praze a získala docenturu v oboru flétna. Od roku 2024 vyučuje na Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie.
V roce 2019 obdržela cenu Pražské skupiny Společnosti pro vědy a umění. O rok později přinesly ceny Anděl Janě Semerádové a Erichu Traxlerovi nominaci v kategorii „Klasika“ za CD „Chaconne for the Princess“. V prosinci 2024 byla oceněna prestižním francouzským Řádem umění a literatury (Ordre des Arts et des Lettres) v hodnosti Rytíř

Lenka Torgersen
koncertní mistr
Lenka Torgersen studovala hru na housle na plzeňské konzervatoři a poté na AMU ve třídě Václava Snítila. Po absolutoriu v roce 1998 se začala intenzivně věnovat hře na barokní housle a v letech 1999–2003 se zdokonalovala na Schole Cantorum Basiliensis pod vedením Chiary Banchini.
Je koncertním mistrem souboru Collegium Marianum, v letech 1999–2012 působila jako koncertní mistr souboru Collegium 1704. Pravidelně spolupracuje s dalšími českými i zahraničními soubory, například La Cetra Barockorchester Basel, Ensemble 415, Freitagsakademie Bern, conSequenza, Ensemble Inégal, Les Traversées Baroques, Orchester der J. S. Bach-Stiftung St. Gallen, Ensemble Tourbillon a další. Jako komorní hráč i sólistka vystupuje na významných evropských pódiích a festivalech (například MHF Pražské jaro, Festival d’Ambronay, Festival de Sablé, Festival La Chaise-Dieu, MA Festival Brugge, Festival Oude Muziek Utrecht, Innsbrucker Festwochen der Alten Musik, Festival del Camino de Santiago nebo Festival Santander) a spolupracuje s předními osobnostmi staré hudby, jako jsou Chiara Banchini, Gustav Leonhardt, René Jacobs, Andrea Marcon, Jordi Savall, Andrew Parrott a Attilio Cremonesi.
Nahrává pro renomované světové společnosti jako Harmonia Mundi, Accent, Zig-Zag Territoires a Pan Classics. Jako sólistka se v roce 2010 ve spolupráci se souborem Collegium 1704 podílela na nahrávce instrumentálních děl Antonína Reichenauera, za niž získala ocenění Diapason d’Or. V roce 2013 natočila sólové CD s názvem „Il Violino Boemo“ pro společnost Supraphon, na němž v novodobé premiéře oživila sonáty českých houslových virtuosů 18. století Františka Bendy, Josefa Antonína Gureckého a Františka Jiránka. I tato nahrávka se setkala s nadšeným ohlasem domácí i zahraniční kritiky.

Collegium Marianum
Pražský soubor Collegium Marianum se od svého založení v roce 1997 věnuje provádění hudby 17. a 18. století se zaměřením na české a ve střední Evropě působící autory. Jako jeden z mála takto profilovaných profesionálních souborů v ČR má na repertoáru nejenom koncertní díla, ale pravidelně se také věnuje scénickým projektům.
Soubor působí pod uměleckým vedením flétnistky Jany Semerádové, která zároveň hostuje jako sólistka u významných evropských orchestrů. Badatelská činnost Jany Semerádové, stejně jako její studium barokní gestiky, deklamace a tance umožnily rozšířit umělecký profil souboru od čistě hudebního zaměření k propojení s barokním tancem a divadlem a jsou také předpokladem nevšedních dramaturgií souboru s řadou novodobých premiér děl hudební historie. Soubor úzce spolupracuje s významnými evropskými dirigenty, sólisty, režiséry či choreografy jako jsou Andrew Parrott, Hana Blažíková, Damien Guillon, Peter Kooij, Sergio Azzolini, François Fernandez, Simona Houda-Šaturová, Benjamin Lazar, Jean-Denis Monory či Gudrun Skamletz.
Soubor Collegium Marianum se těší uznání zahraniční i české odborné kritiky a pravidelně natáčí pro Českou televizi, Český rozhlas a zahraniční rozhlasové stanice. Vystoupení souboru na festivalech a prestižních pódiích jako například Tage Alter Musik Regensburg, Bachfest Leipzig, Utrecht Oude Muziek Festival, Musikfestspiele Potsdam, Mitte Europa, Festival de Sablé, Klang Vokal Dortmund, Palau Música Barcelona, Pražské jaro, Svatováclavský hudební festival a Concentus Moraviae byla přijata s velkým úspěchem. V roce 2008 soubor zahájil úspěšnou spolupráci s hudebním vydavatelstvím Supraphon, které v rámci řady „Hudba Prahy 18. století“ vydalo již osm jeho nahrávek.