Soirée à Dresda

Poklady komorní hudby z drážďanské dvorní knihovny

Úterý 21. 06. 2022 | 20.00 Ledeburská zahrada
Zahrady pod Pražským hradem, Valdštejnská 14, Praha 1
20.00–21.30
s přestávkou

Umělci

COLLEGIUM MARIANUM
Jana Semerádová – flauto traverso
Lenka Torgersen – barokní housle
Małgorzata Malke – barokní housle
Andreas Torgersen – barokní viola
Hana Fleková – barokní violoncello
Jan Krejča – teorba
Sebastian Knebel – cembalo
Tilman Schmidt – kontrabas

Program

Antonio Vivaldi (1678–1741)
Sinfonia D dur, RV 122
 

Georg Philipp Telemann (1681–1767)
Kvartet G dur, TWV43:G2
 

Johann Joseph Fux (1660–1741)
Rondo C dur

 

Fortunato Riedel (18. století)
Kvartet d moll

 

Anonym (Antonín Reichenauer?)
Triová sonáta B dur
 

František Jiránek (1698–1778)
Koncert D dur

 
Johann Georg Pisendel (1687–1755)
Imitation des caractères de la danse

Anotace

V půvabném prostředí Ledeburské zahrady zazní skladby autorů oblíbených u drážďanského dvora, kteří tam buď přímo působili, nebo jejichž hudba se tam často unikátně dochovala. Sbírky drážďanské dvorní kapely jsou totiž velmi výjimečným souborem pramenů pro hudbu počátku 18. století a nalezneme zde i jinde nedochovaná díla skladatelů spjatých se šlechtickými kapelami v Čechách. Vedle Antonia VivaldihoAntonína Reichenauera a Františka Jiránka, kteří komponovali pro pražskou kapelu hraběte Morzina, zazní i tvorba v Drážďanech působícího Johanna Georga Pisendela a nelze opomenout ani Georga Philippa Telemanna, který pozvání k drážďanskému dvoru nakonec vyměnil za svobodnější pozici městského ředitele hudby ve Frankfurtu. Virtuózní koncerty a komorní kusy ukazující na vysokou kvalitu dvorní kapely zazní v podání hobojistky Xenie Löffler a Collegia Mariana pod vedením Jany Semerádové.

Při nepřízni počasí se koncert bude konat v Letním refektáři Strahovského kláštera.

Koncertní sály

Ledeburská zahrada

Zahrady pod Pražským hradem, Valdštejnská 14, Praha 1

Ukázat na mapě

Partneři koncertu

Koncert se koná s laskavou podporou Národního památkové ústavu.

Umělci

Xenia Löffler

Xenia Löffler

barokní hoboj

Hobojistka Xenia Löffler v posledních letech získala vynikající renomé díky svému nezaměnitelnému hudebnímu výrazu a podmanivé interpretaci. Kritika vyzdvihuje její „zcela přirozenou virtuozitu“ a „elegantní tón, bohatý na barvy a nuance“ (Klassik.com).

 

Od roku 2001je členkou a sólovou hobojistkou Akademie für Alte Musik Berlin a jako sólistka a členka různých komorních těles vystupovala po celém světě s ostatními soubory a orchestry pod taktovkou věhlasných dirigentů. Zvláště významným bodem její hudební kariéry bylo pozvání sira Johna Eliota Gardinera, aby se jako sólová hobojistka podílela na projektu Bach Cantata Pilgrimage 2000.

 

Vystudovala hudební akademii Schola Cantorum Basiliensis, zajímá ji především objevování neznámých skladeb pro hoboj a jejich nahrávání na CD. Již vydala řadu sólových alb u různých vydavatelství, jako jsou například Harmonia Mundi (koncerty pro hoboj Carla Philippa Emanuela Bacha, hobojové koncerty benátských skladatelů), Supraphon (Reichenauer a Jiránek) a Accent (Bachovy koncerty pro hoboj a kantáty, drážďanské hobojové koncerty, Graunovy hobojové koncerty a pásmo Händelových skladeb nazvané My Favourite Instrument/Můj oblíbený nástroj). Několik těchto nahrávek obdrželo významné ceny či nominace, například BBC Music Magazine Awards, Gramophone Award a Diapason d’or.

 

S hlubokým zaujetím se věnuje interpretaci komorní hudby na koncertech i nahrávkách s vynikajícími instrumentalisty, jako jsou Isabelle Faust, Maurice Steger, Václav Luks a Vittorio Ghielmi. S dechovým oktetem Amphion Bläseroktett, které založila, vystupovala na mezinárodních festivalech a nahrála devět alb, která se dočkala velmi příznivého kritického ohlasu.

 

Xenia Löffler vede mistrovské kurzy v Německu i jiných zemích, od roku 2018 je uměleckou ředitelkou letní akademie v Neuburgu nad Dunajem a vede výuku hry na historické hoboje na Univerzitě umění v Berlíně.

Collegium Marianum

Collegium Marianum

Pražský soubor Collegium Marianum se od svého založení v roce 1997 věnuje provádění hudby 17. a 18. století se zaměřením na české a ve střední Evropě působící autory. Jako jeden z mála takto profilovaných profesionálních souborů v ČR má na repertoáru nejenom koncertní díla, ale pravidelně se také věnuje scénickým projektům.
 
Soubor působí pod uměleckým vedením flétnistky Jany Semerádové, která zároveň hostuje jako sólistka u významných evropských orchestrů. Badatelská činnost Jany Semerádové, stejně jako její studium barokní gestiky, deklamace a tance umožnily rozšířit umělecký profil souboru od čistě hudebního zaměření k propojení s barokním tancem a divadlem a jsou také předpokladem nevšedních dramaturgií souboru s řadou novodobých premiér děl hudební historie. Soubor úzce spolupracuje s významnými evropskými dirigenty, sólisty, režiséry či choreografy jako jsou Andrew Parrott, Hana Blažíková, Damien Guillon, Peter Kooij, Sergio Azzolini, François Fernandez, Simona Houda-Šaturová, Benjamin Lazar, Jean-Denis Monory či Gudrun Skamletz.
 
Soubor Collegium Marianum se těší uznání zahraniční i české odborné kritiky a pravidelně natáčí pro Českou televizi, Český rozhlas a zahraniční rozhlasové stanice. Vystoupení souboru na festivalech a prestižních pódiích jako například Tage Alter Musik Regensburg, Bachfest Leipzig, Utrecht Oude Muziek Festival, Musikfestspiele Potsdam, Mitte Europa, Festival de Sablé, Klang Vokal Dortmund, Palau Música Barcelona, Pražské jaro, Svatováclavský hudební festival a Concentus Moraviae byla přijata s velkým úspěchem. V roce 2008 soubor zahájil úspěšnou spolupráci s hudebním vydavatelstvím Supraphon, které v rámci řady „Hudba Prahy 18. století“ vydalo již osm jeho nahrávek.

Jana Semerádová

Jana Semerádová

umělecká vedoucí, flauto traverso

Flétnistka Jana Semerádová je absolventkou Pražské konzervatoře, Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze (Teorie a provozovací praxe staré hudby) a Královské konzervatoře v Den Haagu. Je laureátkou mezinárodních soutěží v Magdeburku a Mnichově.
 
Jana Semerádová je uměleckou vedoucí souboru Collegium Marianum a dramaturgem koncertního cyklu Barokní podvečery a mezinárodního hudebního festivalu Letní slavnosti staré hudby. Věnuje se intenzivní badatelské činnosti v českých a zahraničních archivech a studiu barokní gestiky, deklamace a tance. Své nevšední dramaturgie nezřídka staví na propojení hudebního a dramatického umění a zasazuje je do autentického prostředí pražských barokních sálů. Pod jejím vedením Collegium Marianum každoročně uvádí několik novodobých premiér. Na svém kontě má řadu CD; nahrávky se souborem Collegium Marianum jsou výrazně zastoupené v úspěšné řadě „Hudba Prahy 18. století“ u vydavatelství Supraphon, pro něž nahrála i dvě svá profilová CD „Solo for the King“ a „Chaconne for the Princess“.
 
Jana Semerádová vystupuje na významných evropských pódiích (například Bachfest Leipzig, Festival Oude Muziek Utrecht, Musikfestspiele Potsdam Sanssouci, Innsbrucker Festwochen, Händel-Festspiele Halle, Centre de musique baroque de Versailles, Festival de Sablé, MHF Pražské jaro, Tage Alter Musik Regensburg, Konzerthaus ve Vídni a Berlíně, Vratislavia Cantans a Palau de la Música Catalana), jako sólistka spolupracovala s Magdalenou Koženou, Sergiem Azzolinim, Alfredem Bernardinim a Enricem Onofrim a pravidelně účinkuje se soubory Akademie für Alte Musik Berlin, Il suonar parlante, Wrocławska Orkiestra Barokowa, {oh!} Orkiestra Historyczna a Ars Antiqua Austria. V roce 2015 se habilitovala na Hudební a taneční fakultě Akademie múzických umění v Praze a získala docenturu v oboru flétna. V roce 2019 obdržela cenu Pražské skupiny Společnosti pro vědy a umění.

Lenka Torgersen

Lenka Torgersen

koncertní mistr

Lenka Torgersen studovala hru na housle na plzeňské konzervatoři a poté na AMU ve třídě Václava Snítila. Po absolutoriu v roce 1998 se začala intenzivně věnovat hře na barokní housle a v letech 1999–2003 se zdokonalovala na Schole Cantorum Basiliensis pod vedením Chiary Banchini.

 

Je koncertním mistrem souboru Collegium Marianum, v letech 1999–2012 působila jako koncertní mistr souboru Collegium 1704. Pravidelně spolupracuje s dalšími českými i zahraničními soubory, například La Cetra Barockorchester Basel, Ensemble 415, Freitagsakademie Bern, conSequenza, Ensemble Inégal, Les Traversées Baroques, Orchester der J. S. Bach-Stiftung St. Gallen, Ensemble Tourbillon a další. Jako komorní hráč i sólistka vystupuje na významných evropských pódiích a festivalech (například MHF Pražské jaro, Festival d’Ambronay, Festival de Sablé, Festival La Chaise-Dieu, MA Festival Brugge, Festival Oude Muziek Utrecht, Innsbrucker Festwochen der Alten Musik, Festival del Camino de Santiago nebo Festival Santander) a spolupracuje s předními osobnostmi staré hudby, jako jsou Chiara Banchini, Gustav Leonhardt, René Jacobs, Andrea Marcon, Jordi Savall, Andrew Parrott a Attilio Cremonesi.

 

Nahrává pro renomované světové společnosti jako Harmonia Mundi, Accent, Zig-Zag Territoires a Pan Classics. Jako sólistka se v roce 2010 ve spolupráci se souborem Collegium 1704 podílela na nahrávce instrumentálních děl Antonína Reichenauera, za niž získala ocenění Diapason d’Or. V roce 2013 natočila sólové CD s názvem „Il Violino Boemo“ pro společnost Supraphon, na němž v novodobé premiéře oživila sonáty českých houslových virtuosů 18. století Františka Bendy, Josefa Antonína Gureckého a Františka Jiránka. I tato nahrávka se setkala s nadšeným ohlasem domácí i zahraniční kritiky.