Salve Regina

Mariánské chvalozpěvy v dílech
J. D. Zelenky, Š. Brixiho a A. Reichenauera

Čtvrtek 21. 04. 2022 | 19.00 Lobkowiczký palác, Císařský sál
Jiřská 3/1, Praha 1, 110 00
19.00–20.45
s přestávkou

Umělci

COLLEGIUM MARIANUM
Jana Semerádová – flauto traverso
Lenka Torgersen – barokní housle
Małgorzata Malke – barokní housle
Andreas Torgersen – barokní viola
Hana Fleková – barokní violoncello
Filip Hrubý – varhany, cembalo
Ján Prievozník – kontrabas

Program

Johann Joseph Fux (1660–1741)

Ouvertura g moll

 

Šimon Brixi (1693–1735)
Sicut locutus est (z Magnificat)

 

Antonín Reichenauer (ca 1694 – 1730)
Koncert B dur

Regina coeli

 

Giuseppe Tartini (1692–1770)
Koncert G dur

 

Jan Dismas Zelenka (1679–1745)
Salve Regina, ZWV 139

Anotace

Ve slavnostním prostředí Lobkowiczkého paláce zazní tvorba mistrů barokní hudby spjatých s českými zeměmi. Duchovní vokální kusy Salve Regina od Jana Dismase Zelenky či Regina coeli dvorního skladatele hraběte Morzina Antonína Reichenauera v podání uznávaného sólisty Tomáše Šelce doplní instrumentální kusy včetně virtuózních koncertů. Na skladbách zmíněného Reichenauera či Johanna Josepha Fuxe nebo Giuseppe Tartiniho ukáží svůj um členové Collegia Mariana pod vedením Jany Semerádové. Publikum se bude moci pomyslně vrátit do šlechtického prostředí Prahy 20. let 18. století, kam představení korunovační opery Costanze e Fortezza přilákalo stovky hudebníků včetně Tartiniho, který zde několik let zůstal a udržoval kontakty s knížetem Filipem Hyacintem z Lobkowicz.

Koncertní sály

Lobkowiczký palác, Císařský sál

Jiřská 3/1, Praha 1, 110 00

Ukázat na mapě

Partneři koncertu

Koncert se koná ve spolupráci s Lobkowicz Events Management.

Umělci

Tomáš Šelc

Tomáš Šelc

basbaryton

Tomáš Šelc je absolventem VŠMU v Bratislavě ve třídě Petera Mikuláše a operního zpěvu a sborového dirigování na Konzervatoři v Bratislavě. V roce 2013 získal cenu Studentská osobnost Slovenska za období 2013/2014 v kategorii Hudba a umění.
 
Věnuje se duchovní hudbě, písňové tvorbě, opeře i operetnímu žánru. Od roku 2006 se pravidelně účastnil domácích i zahraničních mezinárodních pěveckých soutěží (Vráble, Trnava, Karlovy Vary, Kroměříž, Olomouc, Eger, Praha, Mnichov, Berlín), na kterých získal první (8krát), druhé i třetí místo a několik mimořádných ocenění poroty.
 
Představil se na prestižních koncertních pódiích a mezinárodních festivalech (Bratislavské hudební slavnosti, Středoevropský festival koncertního umění v Žilině, Musica Nobilis, Velikonoční festival duchovní hudby, Pražské jaro, Johannesburský mezinárodní Mozartův festival, Velikonoční festival Ludwiga van Beethovena, Wratislavia Cantans, Festival de Santander, Schleswig-Holstein Musik Festival a další). Absolvoval mistrovské kurzy zaměřené na interpretaci barokní hudby pod vedením Petera Schreiera v Lubeku.
 
Spoluúčinkoval na světových premiérách děl Jorgeho Bossa a Vladimíra Godára. Realizoval nahrávky pro vydavatelství Hänssler Classic (Fauré: Requiem), Pavian Records (Godár: Querela pacis), Accent (Zelenka: Italian Arias), Phaedra (Ján Levoslav Bella) a v roce 2013 vydal v Pavian Records své první profilové CD – Biographie. V roce 2013 vydal v Music Forum své druhé profilové CD Ave Maria et alia opera musicasacra (nominované na album roku 2013 v soutěži Radio Head Awards).
 
Je členem prestižních sborových a ansámblových seskupení: Collegium Vocale Gent, Clemencic Consort, Taverner Consort, Savaria Baroque Orchestra.
 
Od roku 2013 ztvárnil v Národním divadle Brno a ve Slovenském národním divadle v Bratislavě barytonové role v operách Don GiovanniMaria di RohanLa clemenza di TitoKrál Teodor v BenátkáchCarmenSalome Gianni Schicchi.
 

Collegium Marianum

Collegium Marianum

Pražský soubor Collegium Marianum se od svého založení v roce 1997 věnuje provádění hudby 17. a 18. století se zaměřením na české a ve střední Evropě působící autory. Jako jeden z mála takto profilovaných profesionálních souborů v ČR má na repertoáru nejenom koncertní díla, ale pravidelně se také věnuje scénickým projektům.
 
Soubor působí pod uměleckým vedením flétnistky Jany Semerádové, která zároveň hostuje jako sólistka u významných evropských orchestrů. Badatelská činnost Jany Semerádové, stejně jako její studium barokní gestiky, deklamace a tance umožnily rozšířit umělecký profil souboru od čistě hudebního zaměření k propojení s barokním tancem a divadlem a jsou také předpokladem nevšedních dramaturgií souboru s řadou novodobých premiér děl hudební historie. Soubor úzce spolupracuje s významnými evropskými dirigenty, sólisty, režiséry či choreografy jako jsou Andrew Parrott, Hana Blažíková, Damien Guillon, Peter Kooij, Sergio Azzolini, François Fernandez, Simona Houda-Šaturová, Benjamin Lazar, Jean-Denis Monory či Gudrun Skamletz.
 
Soubor Collegium Marianum se těší uznání zahraniční i české odborné kritiky a pravidelně natáčí pro Českou televizi, Český rozhlas a zahraniční rozhlasové stanice. Vystoupení souboru na festivalech a prestižních pódiích jako například Tage Alter Musik Regensburg, Bachfest Leipzig, Utrecht Oude Muziek Festival, Musikfestspiele Potsdam, Mitte Europa, Festival de Sablé, Klang Vokal Dortmund, Palau Música Barcelona, Pražské jaro, Svatováclavský hudební festival a Concentus Moraviae byla přijata s velkým úspěchem. V roce 2008 soubor zahájil úspěšnou spolupráci s hudebním vydavatelstvím Supraphon, které v rámci řady „Hudba Prahy 18. století“ vydalo již osm jeho nahrávek.

Jana Semerádová

Jana Semerádová

umělecká vedoucí, flauto traverso

Flétnistka Jana Semerádová je absolventkou Pražské konzervatoře, Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze (Teorie a provozovací praxe staré hudby) a Královské konzervatoře v Den Haagu. Je laureátkou mezinárodních soutěží v Magdeburku a Mnichově.
 
Jana Semerádová je uměleckou vedoucí souboru Collegium Marianum a dramaturgem koncertního cyklu Barokní podvečery a mezinárodního hudebního festivalu Letní slavnosti staré hudby. Věnuje se intenzivní badatelské činnosti v českých a zahraničních archivech a studiu barokní gestiky, deklamace a tance. Své nevšední dramaturgie nezřídka staví na propojení hudebního a dramatického umění a zasazuje je do autentického prostředí pražských barokních sálů. Pod jejím vedením Collegium Marianum každoročně uvádí několik novodobých premiér. Na svém kontě má řadu CD; nahrávky se souborem Collegium Marianum jsou výrazně zastoupené v úspěšné řadě „Hudba Prahy 18. století“ u vydavatelství Supraphon, pro něž nahrála i dvě svá profilová CD „Solo for the King“ a „Chaconne for the Princess“.
 
Jana Semerádová vystupuje na významných evropských pódiích (například Bachfest Leipzig, Festival Oude Muziek Utrecht, Musikfestspiele Potsdam Sanssouci, Innsbrucker Festwochen, Händel-Festspiele Halle, Centre de musique baroque de Versailles, Festival de Sablé, MHF Pražské jaro, Tage Alter Musik Regensburg, Konzerthaus ve Vídni a Berlíně, Vratislavia Cantans a Palau de la Música Catalana), jako sólistka spolupracovala s Magdalenou Koženou, Sergiem Azzolinim, Alfredem Bernardinim a Enricem Onofrim a pravidelně účinkuje se soubory Akademie für Alte Musik Berlin, Il suonar parlante, Wrocławska Orkiestra Barokowa, {oh!} Orkiestra Historyczna a Ars Antiqua Austria. V roce 2015 se habilitovala na Hudební a taneční fakultě Akademie múzických umění v Praze a získala docenturu v oboru flétna. V roce 2019 obdržela cenu Pražské skupiny Společnosti pro vědy a umění.

Lenka Torgersen

Lenka Torgersen

koncertní mistr

Lenka Torgersen studovala hru na housle na plzeňské konzervatoři a poté na AMU ve třídě Václava Snítila. Po absolutoriu v roce 1998 se začala intenzivně věnovat hře na barokní housle a v letech 1999–2003 se zdokonalovala na Schole Cantorum Basiliensis pod vedením Chiary Banchini.

 

Je koncertním mistrem souboru Collegium Marianum, v letech 1999–2012 působila jako koncertní mistr souboru Collegium 1704. Pravidelně spolupracuje s dalšími českými i zahraničními soubory, například La Cetra Barockorchester Basel, Ensemble 415, Freitagsakademie Bern, conSequenza, Ensemble Inégal, Les Traversées Baroques, Orchester der J. S. Bach-Stiftung St. Gallen, Ensemble Tourbillon a další. Jako komorní hráč i sólistka vystupuje na významných evropských pódiích a festivalech (například MHF Pražské jaro, Festival d’Ambronay, Festival de Sablé, Festival La Chaise-Dieu, MA Festival Brugge, Festival Oude Muziek Utrecht, Innsbrucker Festwochen der Alten Musik, Festival del Camino de Santiago nebo Festival Santander) a spolupracuje s předními osobnostmi staré hudby, jako jsou Chiara Banchini, Gustav Leonhardt, René Jacobs, Andrea Marcon, Jordi Savall, Andrew Parrott a Attilio Cremonesi.

 

Nahrává pro renomované světové společnosti jako Harmonia Mundi, Accent, Zig-Zag Territoires a Pan Classics. Jako sólistka se v roce 2010 ve spolupráci se souborem Collegium 1704 podílela na nahrávce instrumentálních děl Antonína Reichenauera, za niž získala ocenění Diapason d’Or. V roce 2013 natočila sólové CD s názvem „Il Violino Boemo“ pro společnost Supraphon, na němž v novodobé premiéře oživila sonáty českých houslových virtuosů 18. století Františka Bendy, Josefa Antonína Gureckého a Františka Jiránka. I tato nahrávka se setkala s nadšeným ohlasem domácí i zahraniční kritiky.