Quinta essentia
Pocta franko-vlámské polyfonii a 500. výročí úmrtí Pierre de la Rue
Anežská 12, Praha 1, 110 00
Umělci
Vojtěch Semerád – umělecký vedoucí, tenor
Hana Blažíková, Barbora Kabátková – soprán
Tomáš Lajtkep – tenor
Lieven Termont – baryton
Jaromír Nosek – bas
Program
Josquin des Prez (1450 až 1455 – 1521)
Nymphes des bois – La Déploration sur la mort de Johannes Ockeghem /
Lesní žínky – Nářek nad smrtí Johannese Ockeghema
(chanson-motet z Le VIIième livre des chansons à cincq et six parties, Tielman Susato, Anvers 1545)
Pierre de la Rue (cca 1452 – 1518)
Missa de Sancta Cruce (Austrian National Library, Mus. 15496)
Fors seulement (chanson, Austrian National Library, Mus. 18746)
Alexander Agricola (1445/46–1506)
Je n’ay dueil (chanson, British Museum London, MS Royal 20A XVI)
Pierre de la Rue
Doleo super te (motet z Chansonnier of Marguerite of Austria, Brusel, Koninklijke Bibliotheek, Ms. 228)
Nicolas Gombert (cca 1495 – cca 1560)
Mille regretz (chanson z Selectissimae necnon familiarissimae contiones, Augsburg, Friesstein, 1540)
Josquin des Prez
Stabat Mater dolorosa („Si placet“ pars, motet, Rokycanská hudební sbírka ROk A V 22)
Anotace
Cappella Mariana: Skvostná pocta vlámské polyfonii a Pierru de la Rue
Harmonie online, 12. 4. 2018, Lucie Hradilová
Cappella Mariana v prostorách kostela sv. Salvátora v Klášteře sv. Anežky České navodila úchvatným způsobem meditativní plynutí renesanční polyfonní hudby, a to mj. i excelentní intonací. Jejich působivé závěry skladeb v kontrastu s následným tichem nechávaly v člověku příjemně doznít spirituální a povznášející atmosféru, kterou tato hudba v sobě nese. A tak byl závěrečný aplaus publika velmi vřelý a členové souboru poté ještě zopakovali Gombertův chanson Mille regretz. Nezbývá, než jim poblahopřát k výjimečnému koncertu a popřát, ať se podpora, kterou pro své exkluzivní projekty potřebují, stává u těch, kteří podpořit mohou, samozřejmostí. Zcela si ji zaslouží.
Koncertní sály
Anežská 12, Praha 1, 110 00
Ukázat na mapěUmělci

Cappella Mariana
Cappella Mariana je pražský komorní vokální soubor, který se specializuje na interpretaci středověkého vícehlasu, renesanční polyfonie a vokálních děl raného baroka.
Vystoupení ansámblu se setkala s nadšeným přijetím publika, kritika cení především expresivitu projevu a citlivý přístup k práci s textem. Cappella Mariana vznikla v roce 2008 a jako jeden z mála domácích vokálních souborů se zaměřuje na uvádění pozapomenutých děl vrcholné vokální polyfonie z oblasti italské, vlámské či anglické renesance.
Umělecky zastřešuje koncertní cyklus s názvem Postní pátky, navazující na tradici hudebních představení u křižovníků u Karlova mostu.
Členy souboru jsou mezinárodně renomovaní pěvci, kteří se zároveň věnují interpretaci barokní a předromantické hudby. Soubor je pravidelně zván na prestižní festivaly jako jsou např. Oude Muziek Utrecht, MAfestival Brugge, Laus Polyphoniae Antwerpen, Innsbrucker Festwochen der Alte Musik, Tage Alter Musik Regensburg, Svatováclavský hudební festival a Concentus Moraviae.
Soubor Cappella Mariana se těší uznání zahraniční i české odborné kritiky a pravidelně natáčí pro Český rozhlas.
Diskografie ansámblu zahrnuje nahrávky Sacrum et Profanum, Praga Magna – hudba rudolfínské Prahy a nahrávku unikátního rukopisu renesanční polyfonie Kodex Speciálník. K 10. výročí založení ansámblu bylo vydáno CD Píseň písní.