Puer natus est
Vánoční kantáty J. S. Bacha a Magnificat G. Ph. Telemanna
Dušní/U Milosrdných, Praha 1 - Staré Město
Umělci
-
Cornelia Fahrion
soprán -
Lucie Karafiátová
alt -
Ondřej Holub
tenor -
Jaromír Nosek
bas -
Collegium Marianum
-
Jana Semerádová
umělecká vedoucí, flauto traverso -
Lenka Torgersen
koncertní mistr
COLLEGIUM MARIANUM
Jana Semerádová – flauto traverso, umělecká vedoucí
Lenka Torgersen – koncertní mistr
Magdalena Malá – housle
Andreas Torgersen – barokní viola
Hana Fleková – barokní violoncello
Anna Špelinová – flétny
Laura Hoeven a Petra Ambrosi – barokní hoboj
Jan Krejča – teorba
Ján Prievozník – kontrabas
Filip Hrubý – cembalo, varhany
Program
Johann Sebastian Bach (1685–1750)
Vánoční kantáta „Süsser Trost, mein Jesus kömmt“, BWV 151
Duet z kantáty „Unser Mund sei voll Lachens“, BWV 110
Georg Philipp Telemann (1681–1767)
Magnificat G dur „Meine Seele erhebet den Herrn“, TWV 9:18
přestávka
Georg Philipp Telemann
Koncert pro 2 flétny a calchedon, TWV 53:h1
Johann Kuhnau (1660–1722) / dříve připisováno J. S. Bachovi, BWV 142
Vánoční kantáta „Uns ist ein Kind geboren“
Anotace
Vánoční koncert bude věnován dílům velikánů barokního repertoáru – Johanna Sebastiana Bacha, Georga Philippa Telemanna a Johanna Kuhnaua, Bachova předchůdce u sv. Tomáše v Lipsku. Vpravdě božskou hostinu zahájí Bachovo kolébání Jezulátka v kantátě pro druhý svátek vánoční Süßer Trost, mein Jesus kömmt, poté naváže Telemannovo jásavé Magnificat a zakončí Kuhnauova vroucí modlitba v kantátě na Boží hod vánoční Uns ist ein Kind geboren. Mistrné interpretace se ujmou sólisté Hana Blažíková, Lucie Karafiátová, Ondřej Holub a Jaromír Nosek za doprovodu souboru Collegium Marianum.
Koncertní sály
Dušní/U Milosrdných, Praha 1 - Staré Město
Ukázat na mapěUmělci

Cornelia Fahrion
soprán
Sopranistka Cornelia Fahrion vystudovala muzikologii na Eberhard Karls Universität Tübingen, kde získala cenné podněty a znalosti v oblasti historické interpretační praxe, které dále prohloubila při studiu zpěvu na Institutu pro starou hudbu při Hochschule für Musik v Trossingenu. Svá hudební studia završila ve dvou navazujících programech (zpěv a hudební pedagogika) na Schola Cantorum Basiliensis ve třídě Ulricha Messthalera.
Cornelia Fahrion získala ocenění na mezinárodních pěveckých soutěžích, jako jsou TAMIS Wettbewerbs für Alte Musik v Sársku či International Young Artists Presentation v Antverpách. Je sólistkou s všestranným záběrem a vystupuje na prestižních pódiích po celé Evropě. Důležitou roli v jejím uměleckém zaměření hraje komorní hudba, o čemž svědčí spolupráce se soubory, jakými jsou například Abendmusiken Basel nebo Musica getutscht. V roce 2017 byla hostem prestižního festivalu Bachfest Leipzig.
Cornelia Fahrion je členkou několika vokálních souborů, mezi něž patří Chor der J. S. Bach-Stiftung St. Gallen, La Cetra Basel, Kammerchor Stuttgart a Swiss Vocal Consort. Ačkoli její zvláštní láskou je barokní a klasicistní hudba, pravidelně vystupuje také v produkcích, které uvádějí soudobá díla, například v basilejském hudebním divadle Gare du Nord.
Cornelia Fahrion se podílela na nahrávkách pro vydavatelství SR a SWR, z nichž mnohé získaly nominace a prestižní mezinárodní ocenění.

Lucie Karafiátová
alt
Lucie Karafiátová zpívala téměř šestnáct let v Kantiléně, dětském a mládežnickém sboru při Filharmonii Brno. Od roku 2011 vystupuje jako sólistka na koncertních podiích a zaměřuje se na interpretaci staré hudby. Jejím stálým pěveckým mentorem je Andreas Scholl. Účastnila se kurzů sólového zpěvu u významných osobností staré hudby jako jsou například Robin Tyson, Marta Infante, Jakub Burzýnski či Jean-François Lombard.
 
Je stálou členkou a sólistkou The Czech Ensemble Baroque pod vedením Romana Válka, s nímž vedle koncertů vystupuje i v četných operních nebo scénických produkcích, například Král Artuš Henryho Purcella (2011), Platée J. P. Rameaua (2014), Händelovo oratorium Saul (2019) a mnoha dalších.
 
Od roku 2013 pravidelně vystupuje se souborem Collegium 1704 pod vedením Václava Lukse na koncertech v tuzemsku i v zahraničí. Dále pravidelně spolupracuje se soubory L’armonia Terrena pod vedením Zdeňka Klaudy, Capella Ornamentata, Czech Virtuosi, Societas Incognitorum a od roku 2020 se souborem Collegium Marianum.
 
Společně se sopranistkami Markétou Klaudovou a Pavlou Radostovou je stálou členkou vokálního tria Drei Engel, se kterým vystupuje na prestižních tuzemských koncertních pódiích a uvádí méně známý repertoár pro tři ženské hlasy a cappella nebo s doprovodem bassa continua.

Ondřej Holub
tenor
Ondřej Holub v raném mládí prošel Kühnovým dětským sborem a chlapeckým sborem Pueri gaudentes, díky kterému se stal i dětským sólistou Státní opery Praha v inscenaci Mozartovy Kouzelné flétny. Klasický zpěv studoval nejprve soukromě u Lenky Pištěcké, poté na pražské konzervatoři u Valentina Prolata; později se pěvecky rozvíjel u Jiřího Kotouče.
Od roku 2019 spolupracuje s barokním souborem Collegium 1704, kde účinkuje jako sólista i ansámblový zpěvák. S tímto ansámblem si zazpíval mimo jiné také tenorový part v Bachově Mši h moll ve francouzském Vézelay. Pravidelně spolupracuje také se souborem Ensemble Damian, se kterým účinkoval v operách La contesa de’ numi Leonarda Vinciho (Marte) a L’Amor non há legge Antonia Caldary (Tirsi). Oba tyto tituly byly uvedeny na festivalu Olomoucké barokní slavnosti, Caldarova opera třikrát zazněla i na Smetanově Litomyšli na zámku Nové Hrady (2018). Jako sólista pravidelně spolupracuje s řadou souborů a orchestrů (FOK, Jihočeská filharmonie, Filharmonie Hradec Králové). Působí jako ansámblový zpěvák většiny předních tuzemských souborů staré hudby – Schola Gregoriana Pragensis, Cappella Mariana, Collegium Marianum, Ensemble Inégal, The Czech Ensemble Baroque, Musica Florea, Victoria Ensemble.
V letech 2013–2019 byl členem komorního sboru Martinů Voices, jenž se řadí mezi elitní interprety hudby 20. století a soudobé hudby. Pravidelně se účastní prestižních tuzemských i zahraničních festivalů. V roce 2007 založil s bývalými členy sboru Pueri gaudentes mužské vokální kvinteto Rudolfvoice, se kterým vystoupil například i ve washingtonském Kennedy Center. Mimo jiné také externě spolupracuje s Pražským filharmonickým sborem, s nímž při výročí 100 let od založení Československa účinkoval v newyorské Carnegie Hall v provedení Mahlerovy Druhé symfonie.

Jaromír Nosek
bas
Basista Jaromír Nosek vystudoval sbormistrovství na Pedagogické fakultě UK v Praze a zpěv na Pražské konzervatoři ve třídě Jiřího Kotouče a na Hudební fakultě AMU v Praze u Romana Janála a Kataríny Bachmannové. Absolvoval stipendijní stáže na Dartington International Summer School ve Velké Británii, Accademia Chigiana v italské Sieně a na Conservatorio Santa Cecilia v Římě.
Spolupracuje s českými a zahraničními renomovanými orchestry a vokálními ansámbly, jako jsou Collegium 1704, Cappella Mariana, Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK, Warsawska Filharmonia Narodowa, Concerto Palatino, Gli Angeli Geneve, La Venexiana, Wrocław Baroque Ensemble, Doulce Mémoire, či Lautten Compagney. Jeho bohaté sólistické zkušenosti zahrnují spolupráci s dirigenty jako Václav Luks, José Cura, Stefano Montanari, Rudolf Lutz nebo Christophe Rousset. Jaromír účinkoval na mnoha mezinárodních hudebních festivalech – Pražské Jaro, Salzburger Festspiele, Festival d‘Ambronay, Settimana Musicale Senese, Festival Oude Muziek Utrecht, Bach Festival Montréal, Festival del Centro Histórico de la Ciudad de México aj.
Opernímu publiku se představil doma i v zahraničí např. v titulní roli serenaty La Senna Festeggiante od Antonia Vivaldiho, jako Caronte v Orfeovi a Seneca v Korunovaci Poppey od Claudia Monteverdiho, Ortensio v opeře Antonia Caldary L’Amor non ha legge, nebo jako mozartovský interpret v rolích Figara (Figarova svatba), Komtura (Don Giovanni) či Sarastra (Kouzelná flétna).
Podílel se na natáčení více než 40 CD, z nichž mnohá získala nominace a prestižní mezinárodní ocenění jako Choc du Monde de la Musique nebo ICMA (International classical music awards).
V roce 2020 založil a umělecky vede komorní soubor ANMOEN, s kterým se věnuje interpretaci hudby raného baroka a jejímu citlivému propojování se skladbami soudobých autorů.

Collegium Marianum
Pražský soubor Collegium Marianum se od svého založení v roce 1997 věnuje provádění hudby 17. a 18. století se zaměřením na české a ve střední Evropě působící autory. Jako jeden z mála takto profilovaných profesionálních souborů v ČR má na repertoáru nejenom koncertní díla, ale pravidelně se také věnuje scénickým projektům.
Soubor působí pod uměleckým vedením flétnistky Jany Semerádové, která zároveň hostuje jako sólistka u významných evropských orchestrů. Badatelská činnost Jany Semerádové, stejně jako její studium barokní gestiky, deklamace a tance umožnily rozšířit umělecký profil souboru od čistě hudebního zaměření k propojení s barokním tancem a divadlem a jsou také předpokladem nevšedních dramaturgií souboru s řadou novodobých premiér děl hudební historie. Soubor úzce spolupracuje s významnými evropskými dirigenty, sólisty, režiséry či choreografy jako jsou Andrew Parrott, Hana Blažíková, Damien Guillon, Peter Kooij, Sergio Azzolini, François Fernandez, Simona Houda-Šaturová, Benjamin Lazar, Jean-Denis Monory či Gudrun Skamletz.
Soubor Collegium Marianum se těší uznání zahraniční i české odborné kritiky a pravidelně natáčí pro Českou televizi, Český rozhlas a zahraniční rozhlasové stanice. Vystoupení souboru na festivalech a prestižních pódiích jako například Tage Alter Musik Regensburg, Bachfest Leipzig, Utrecht Oude Muziek Festival, Musikfestspiele Potsdam, Mitte Europa, Festival de Sablé, Klang Vokal Dortmund, Palau Música Barcelona, Pražské jaro, Svatováclavský hudební festival a Concentus Moraviae byla přijata s velkým úspěchem. V roce 2008 soubor zahájil úspěšnou spolupráci s hudebním vydavatelstvím Supraphon, které v rámci řady „Hudba Prahy 18. století“ vydalo již osm jeho nahrávek.

Jana Semerádová
umělecká vedoucí, flauto traverso
Flétnistka Jana Semerádová je absolventkou Pražské konzervatoře, Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze (Teorie a provozovací praxe staré hudby) a Královské konzervatoře v Den Haagu. Je laureátkou mezinárodních soutěží v Magdeburku a Mnichově.
Jana Semerádová je uměleckou vedoucí souboru Collegium Marianum a dramaturgem koncertního cyklu Barokní podvečery a mezinárodního hudebního festivalu Letní slavnosti staré hudby. Věnuje se intenzivní badatelské činnosti v českých a zahraničních archivech a studiu barokní gestiky, deklamace a tance. Své nevšední dramaturgie nezřídka staví na propojení hudebního a dramatického umění a zasazuje je do autentického prostředí pražských barokních sálů. Pod jejím vedením Collegium Marianum každoročně uvádí několik novodobých premiér. Na svém kontě má řadu CD; nahrávky se souborem Collegium Marianum jsou výrazně zastoupené v úspěšné řadě „Hudba Prahy 18. století“ u vydavatelství Supraphon, pro něž nahrála i dvě svá profilová CD „Solo for the King“ a „Chaconne for the Princess“.
Jana Semerádová vystupuje na významných evropských pódiích (například Bachfest Leipzig, Festival Oude Muziek Utrecht, Musikfestspiele Potsdam Sanssouci, Innsbrucker Festwochen, Händel-Festspiele Halle, Centre de musique baroque de Versailles, Festival de Sablé, MHF Pražské jaro, Tage Alter Musik Regensburg, Konzerthaus ve Vídni a Berlíně, Vratislavia Cantans a Palau de la Música Catalana), jako sólistka spolupracovala s Magdalenou Koženou, Sergiem Azzolinim, Alfredem Bernardinim a Enricem Onofrim a pravidelně účinkuje se soubory Akademie für Alte Musik Berlin, Il suonar parlante, Wrocławska Orkiestra Barokowa, {oh!} Orkiestra Historyczna a Ars Antiqua Austria. V roce 2015 se habilitovala na Hudební a taneční fakultě Akademie múzických umění v Praze a získala docenturu v oboru flétna. V roce 2019 obdržela cenu Pražské skupiny Společnosti pro vědy a umění.

Lenka Torgersen
koncertní mistr
Lenka Torgersen studovala hru na housle na plzeňské konzervatoři a poté na AMU ve třídě Václava Snítila. Po absolutoriu v roce 1998 se začala intenzivně věnovat hře na barokní housle a v letech 1999–2003 se zdokonalovala na Schole Cantorum Basiliensis pod vedením Chiary Banchini.
Je koncertním mistrem souboru Collegium Marianum, v letech 1999–2012 působila jako koncertní mistr souboru Collegium 1704. Pravidelně spolupracuje s dalšími českými i zahraničními soubory, například La Cetra Barockorchester Basel, Ensemble 415, Freitagsakademie Bern, conSequenza, Ensemble Inégal, Les Traversées Baroques, Orchester der J. S. Bach-Stiftung St. Gallen, Ensemble Tourbillon a další. Jako komorní hráč i sólistka vystupuje na významných evropských pódiích a festivalech (například MHF Pražské jaro, Festival d’Ambronay, Festival de Sablé, Festival La Chaise-Dieu, MA Festival Brugge, Festival Oude Muziek Utrecht, Innsbrucker Festwochen der Alten Musik, Festival del Camino de Santiago nebo Festival Santander) a spolupracuje s předními osobnostmi staré hudby, jako jsou Chiara Banchini, Gustav Leonhardt, René Jacobs, Andrea Marcon, Jordi Savall, Andrew Parrott a Attilio Cremonesi.
Nahrává pro renomované světové společnosti jako Harmonia Mundi, Accent, Zig-Zag Territoires a Pan Classics. Jako sólistka se v roce 2010 ve spolupráci se souborem Collegium 1704 podílela na nahrávce instrumentálních děl Antonína Reichenauera, za niž získala ocenění Diapason d’Or. V roce 2013 natočila sólové CD s názvem „Il Violino Boemo“ pro společnost Supraphon, na němž v novodobé premiéře oživila sonáty českých houslových virtuosů 18. století Františka Bendy, Josefa Antonína Gureckého a Františka Jiránka. I tato nahrávka se setkala s nadšeným ohlasem domácí i zahraniční kritiky.