Mezi Prahou a Padovou
Bohuslav Matěj Černohorský a jeho čeští a italští následovníci
Strahovské nádvoří 1/132, Praha 1
Umělci
-
Patricia Janečková
soprán -
Collegium Marianum
-
Jana Semerádová
umělecká vedoucí, flauto traverso -
Lenka Torgersen
koncertní mistr
COLLEGIUM MARIANUM
Lenka Torgersen, Vojtěch Semerád – barokní housle
Andreas Torgersen – barokní viola
Jana Semerádová – flauto traverso
Hana Fleková – barokní violoncello
Jan Krejča – teorba
Matyáš Berdych – kontrabas
Marek Čermák – cembalo
Program
František Ignác Antonín Tůma (1704–1774)
Partita d moll
Bohuslav Matěj Černohorský (1684–1742)
Regina coeli
Giuseppe Tartini (1692–1770)
Triosonata G dur
Antonio Vivaldi (1678–1741)
Gloria (Laudate pueri, RV 601)
Koncert e moll, RV 431
přestávka
Jan Josef Ignác Brentner (1689–1742)
Koncert d moll
(Horae pomeridianae, op. 4/2, Praha 1720)
Antonio Lotti (1667–1740) /
Jan Dismas Zelenka (1679–1745)
Domine Deus
(Missa Sapientiae, Drážďany 1730)
Giovanni Benedetto Platti (1697–1763)
Triosonáta A dur
Jan Dismas Zelenka (1679–1745)
En, duplo sole Czechia
(Sub olea pacis et palma virtutis, ZWV 175, Praha 1723)
Předpokládaný konec koncertu ve 21.15.
Anotace
Tematika koncertu je inspirována mezinárodní kariérou jednoho z nejvýznamnějších českých barokních skladatelů, Bohuslava Matěje Černohorského. Na program jsou zařazena díla jeho současníků i žáků, s nimiž se setkal v Praze či během svého působení v Assisi a Padově.
V úvodu koncertu zazní jeho Regina coeli, v němž se odráží poznání benátského hudebního života, včetně tvorby Antonia Vivaldiho. Právě árie z Vivaldiho propracovaného zhudebnění žalmu Laudate pueri Dominum zazní jako další vokální číslo programu. Tento žalm zkomponoval Vivaldi zřejmě pro drážďanský dvůr, kde se skladba dochovala. S tímto městem je spjat i další autor večera, Jan Dismas Zelenka, přezdívaný „český Bach“. Vazby mezi Drážďanami a Prahou byly v první polovině 18. století poměrně živé, a to nejen s ohledem na pohyb hudebníků, ale také na šíření jejich děl. V dějinách hudební Prahy byl výjimečným rok 1723, kdy se sem u příležitosti oslav korunovace Karla VI. českým králem sjeli hudebníci z celé Evropy. Místní hudebníci, mezi nimiž nelze opomenout Františka Ignáce Antonína Tůmu či Jana Josefa Ignáce Brentnera, tak mohli měřit své síly s mistry v oboru.
Koncertní sály
Strahovské nádvoří 1/132, Praha 1
Ukázat na mapěPartneři koncertu
Koncert se koná s laskavou podporou Královské kanonie premonstrátů na Strahově.
Umělci

Patricia Janečková
soprán
Patricia Janečková, původem ze Slovenska, vyrůstala a žije v Ostravě, kde pod vedením Evy Dřízgové-Jirušové absolvovala operní zpěv na Janáčkově konzervatoři a v současné době studuje na katedře sólového zpěvu Ostravské univerzity. V roce 2014 se jako šestnáctiletá stala absolutní vítězkou celosvětové pěvecké soutěže Concorso Internazionale Musica Sacra v Římě. Získala tak stipendium na letních pěveckých kurzech v italském Arezzu 2015 (Evropská hudební akademie), kde pracovala pod vedením barytonisty La Scaly Renato Brusona. V roce 2016 získala tři ocenění na Mezinárodní pěvecké soutěži Antonína Dvořáka v Karlových Varech. V roce 2010 se coby dvanáctiletá stala absolutní vítězkou česko-slovenské televizní soutěže Talentmania.
Patricia má za sebou řadu vystoupení na galakoncertech a festivalech doma i v zahraničí (např. Starry Night ve Vídni, Junge Talente der Klassik v rakouském Klosterneuburgu, Mezinárodní hudební festival Petra Dvorského v Jaroměřicích nad Rokytnou, Festival Terras Sem Sombra v portugalské Grândole, Les musicales de Louvergny ve Francii, Smetanova Litomyšl, Talentinum ve Zlíně, Mezinárodní hudební festival Český Krumlov, Janáčkův máj, Lednicko-Valtický hudební festival a Concentus Moraviae).
Patricia Janečková měla doposud příležitost zpívat mimo jiné s Petrem Dvorským, Adamem Plachetkou (s nímž nahrála duet „Pa pa pa“ na své první CD, 2011), dále se Štefanem Kocánem, Romanem Janálem, Petrem Bergerem, Evou Dřízgovou-Jirušovou a dalšími umělci.
V roce 2015 debutovala na dvou operních scénách na Slovensku (Státní divadlo Košice – Figarova svatba, Barbarina; Slovenské národní divadlo – Kouzelná flétna, Pamina). Jako sólistka účinkuje s mnoha českými a slovenskými symfonickými a komorními orchestry, jako např. s Janáčkovou filharmonií Ostrava, s Filharmonií Bohuslava Martinů Zlín, s Janáčkovým komorním orchestrem či s komorním souborem Camerata Janáček.
Dlouhodobá spolupráce ji pojí rovněž s Národním divadlem moravskoslezským – jako sólistka se na jeho scéně představila v Brittenově dětské opeře Kominíček, v hudebně dramatické inscenaci Kytice a nejnověji v muzikálu Romeo a Julie a v roli Esmeraldy v Prodané nevěstě. Od roku 2017 spolupracuje také se souborem Collegium Marianum.

Collegium Marianum
Pražský soubor Collegium Marianum se od svého založení v roce 1997 věnuje provádění hudby 17. a 18. století se zaměřením na české a ve střední Evropě působící autory. Jako jeden z mála takto profilovaných profesionálních souborů v ČR má na repertoáru nejenom koncertní díla, ale pravidelně se také věnuje scénickým projektům.
Soubor působí pod uměleckým vedením flétnistky Jany Semerádové, která zároveň hostuje jako sólistka u významných evropských orchestrů. Badatelská činnost Jany Semerádové, stejně jako její studium barokní gestiky, deklamace a tance umožnily rozšířit umělecký profil souboru od čistě hudebního zaměření k propojení s barokním tancem a divadlem a jsou také předpokladem nevšedních dramaturgií souboru s řadou novodobých premiér děl hudební historie. Soubor úzce spolupracuje s významnými evropskými dirigenty, sólisty, režiséry či choreografy jako jsou Andrew Parrott, Hana Blažíková, Damien Guillon, Peter Kooij, Sergio Azzolini, François Fernandez, Simona Houda-Šaturová, Benjamin Lazar, Jean-Denis Monory či Gudrun Skamletz.
Soubor Collegium Marianum se těší uznání zahraniční i české odborné kritiky a pravidelně natáčí pro Českou televizi, Český rozhlas a zahraniční rozhlasové stanice. Vystoupení souboru na festivalech a prestižních pódiích jako například Tage Alter Musik Regensburg, Bachfest Leipzig, Utrecht Oude Muziek Festival, Musikfestspiele Potsdam, Mitte Europa, Festival de Sablé, Klang Vokal Dortmund, Palau Música Barcelona, Pražské jaro, Svatováclavský hudební festival a Concentus Moraviae byla přijata s velkým úspěchem. V roce 2008 soubor zahájil úspěšnou spolupráci s hudebním vydavatelstvím Supraphon, které v rámci řady „Hudba Prahy 18. století“ vydalo již osm jeho nahrávek.

Jana Semerádová
umělecká vedoucí, flauto traverso
Flétnistka Jana Semerádová je jednou z nejvýraznějších osobností mezinárodní umělecké scény staré hudby, sólistkou světového formátu, dirigentkou, muzikoložkou a tvůrkyní jedinečných uměleckých projektů. Absolvovala Pražskou konzervatoř, Filozofickou fakultu UK v Praze (Teorie a provozovací praxe staré hudby) a Koninklijk Conservatorium v Haagu. Je laureátkou mezinárodních soutěží v Magdeburku a Mnichově.
Jana Semerádová je uměleckou vedoucí souboru Collegium Marianum a dramaturgyní koncertního cyklu Barokní podvečery a mezinárodního hudebního festivalu Letní slavnosti staré hudby. Věnuje se intenzivní badatelské činnosti v českých i zahraničních archivech a studiu barokní gestiky, deklamace a tance. Své nevšední dramaturgie nezřídka staví na propojení hudebního a dramatického umění.
Pod jejím vedením Collegium Marianum každoročně uvádí několik novodobých premiér. Na svém kontě má řadu CD; nahrávky se souborem Collegium Marianum jsou výrazně zastoupeny v úspěšné řadě „Hudba Prahy 18. století“ vydavatelství Supraphon, pro něž Semerádová nahrála i dvě svá profilová CD „Solo for the King“ a „Chaconne for the Princess“.
Jana Semerádová vystupuje na významných evropských pódiích a festivalech (například Bachfest Leipzig, Oude Muziek Utrecht, Musikfestspiele Potsdam Sanssouci, Innsbrucker Festwochen der Alten Musik, Händel-Festspiele v Halle, Festival de Sablé, Pražské jaro, Tage Alter Musik Regensburg, Wratislavia Cantans, Centre de Musique Baroque de Versailles, Konzerthaus ve Vídni a Berlíně či Palau de la Música Catalana), jako sólistka spolupracovala například s Magdalenou Koženou, Sergiem Azzolinim, Alfredem Bernardinim a Enricem Onofrim. Pravidelně účinkuje se soubory Akademie für Alte Musik Berlin, Il Suonar Parlante, Wrocławska Orkiestra Barokowa, Orkiestra Historyczna a Ars Antiqua Austria.
V roce 2015 se habilitovala na Hudební a taneční fakultě Akademie múzických umění v Praze a získala docenturu v oboru flétna. Od roku 2024 vyučuje na Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie.
V roce 2019 obdržela cenu Pražské skupiny Společnosti pro vědy a umění. O rok později přinesly ceny Anděl Janě Semerádové a Erichu Traxlerovi nominaci v kategorii „Klasika“ za CD „Chaconne for the Princess“. V prosinci 2024 byla oceněna prestižním francouzským Řádem umění a literatury (Ordre des Arts et des Lettres) v hodnosti Rytíř

Lenka Torgersen
koncertní mistr
Lenka Torgersen studovala hru na housle na plzeňské konzervatoři a poté na AMU ve třídě Václava Snítila. Po absolutoriu v roce 1998 se začala intenzivně věnovat hře na barokní housle a v letech 1999–2003 se zdokonalovala na Schole Cantorum Basiliensis pod vedením Chiary Banchini.
Je koncertním mistrem souboru Collegium Marianum, v letech 1999–2012 působila jako koncertní mistr souboru Collegium 1704. Pravidelně spolupracuje s dalšími českými i zahraničními soubory, například La Cetra Barockorchester Basel, Ensemble 415, Freitagsakademie Bern, conSequenza, Ensemble Inégal, Les Traversées Baroques, Orchester der J. S. Bach-Stiftung St. Gallen, Ensemble Tourbillon a další. Jako komorní hráč i sólistka vystupuje na významných evropských pódiích a festivalech (například MHF Pražské jaro, Festival d’Ambronay, Festival de Sablé, Festival La Chaise-Dieu, MA Festival Brugge, Festival Oude Muziek Utrecht, Innsbrucker Festwochen der Alten Musik, Festival del Camino de Santiago nebo Festival Santander) a spolupracuje s předními osobnostmi staré hudby, jako jsou Chiara Banchini, Gustav Leonhardt, René Jacobs, Andrea Marcon, Jordi Savall, Andrew Parrott a Attilio Cremonesi.
Nahrává pro renomované světové společnosti jako Harmonia Mundi, Accent, Zig-Zag Territoires a Pan Classics. Jako sólistka se v roce 2010 ve spolupráci se souborem Collegium 1704 podílela na nahrávce instrumentálních děl Antonína Reichenauera, za niž získala ocenění Diapason d’Or. V roce 2013 natočila sólové CD s názvem „Il Violino Boemo“ pro společnost Supraphon, na němž v novodobé premiéře oživila sonáty českých houslových virtuosů 18. století Františka Bendy, Josefa Antonína Gureckého a Františka Jiránka. I tato nahrávka se setkala s nadšeným ohlasem domácí i zahraniční kritiky.