Maestro delle Nazioni
Pocta Giuseppe Tartinimu
Jiřská 3/1, Praha 1, 110 00
Umělci
-
Marco Testori
barokní violoncello -
Collegium Marianum
-
Jana Semerádová
umělecká vedoucí, flauto traverso -
Lenka Torgersen
koncertní mistr
Sólisté:
Lenka Torgersen – barokní housle
Jana Semerádová – flauto traverso
Marco Testori – barokní violoncello
Hana Fleková – barokní violoncello
COLLEGIUM MARIANUM
Lenka Torgersen, Eleonora Machová, Magdalena Malá, Vojtěch Semerád, Petra Ščevková, Jan Hádek – barokní housle
Andreas Torgersen – barokní viola
Marco Testori, Hana Fleková – barokní violoncello
Jana Semerádová – flauto traverso
Matyáš Berdych – kontrabas
Jan Krejča – teorba
Sebastian Knebel – cembalo
Program
Koncert byl zrušen z důvodů vládních opatření v souvislosti s pandemií Covid-19.
Johann Joseph Fux (1660–1741)
Rondeau C dur
Giuseppe Tartini (1692–1770)
Koncert h moll pro housle a orchestr Lascia ch’io dica addio, D.125
Koncert pro violoncello a orchestr A dur
přestávka
Giuseppe Tartini (1692–1770)
Koncert pro flétnu a orchestr G dur, Gimo 293
Antonio Vivaldi (1678–1741)
Koncert pro housle, 2 violoncella, smyčce a orchestr C dur, RV 561
Předpokládaný konec koncertu ve 20.45.
Anotace
Převážně tvorbě Giuseppa Tartiniho a jeho neméně slavného kolegy Antonia Vivaldiho, mistrů sólových instrumentálních koncertů, bude věnován koncert v překrásném prostředí Lobkowiczkého paláce. Volba tohoto sálu je více než příznačná, neboť rod Lobkowiczů patřil mezi nejvýznamnější mecenáše hudebníků a velmi aktivní sběratele hudebnin.
Giuseppe Tartini má na české země hned několik vazeb. Studoval v Assisi skladbu u Bohuslava Matěje Černohorského, který zde toho času působil. Roku 1723 Tartini odcestoval do Prahy na slavnosti konané při příležitosti korunovace Karla VI. na českého krále a po jejich skončení zde zůstal tři roky ve službách hraběte Kinského. Byl však v kontaktu také s knížaty z Lobkowicz. Po návratu do Itálie, v roce 1727, zahájil v Padově svou pedagogickou činnost: jeho houslová škola byla nazývána „školou národů,“ neboť k němu přicházeli studenti ze všech koutů Evropy. Tartini se své tvorbě věnoval takřka výhradně houslím – napsal pro ně přes sto třiceti sólových koncertů. Na rozdíl od Tartiniho je tvorba Antonia Vivaldiho bohatá na instrumentální i vokální kusy. I on si však své čestné místo v dějinách hudby zasloužil opět především houslovými koncerty. Také Vivaldi má důležitou vazbu na české země, neboť jej hrabě Morzin pověřil vedením své pražské kapely. Sice ji osobně nevedl, ale podílel se na jejím repertoáru a hraběti také dedikoval svůj nejslavnější cyklus koncertů Čtvero ročních dob.
Koncertní sály
Jiřská 3/1, Praha 1, 110 00
Ukázat na mapěPartneři koncertu
Koncert se koná s laskavou podporou Italského kulturního institutu v Praze a ve spolupráci s Lobkowicz Events Management.
Umělci

Marco Testori
barokní violoncello
Marco Testori začal hrát na klavír ve velmi raném věku, později k nim přidal také hru na varhany a violoncello. Na konzervatoři Giuseppe Verdiho v Miláně získal v roce 1991 diplom v oboru varhany a skladba, v roce 1993 získal diplom v oboru hra na violoncello. Poté, co se zúčastnil kurzů vedených J. Goritzkym, M. Flaksmannem a E. Bronzim, se začal intenzivně věnovat staré hudbě pod vedením C. Coina na Schola Cantorum Basilensis.
Spolupracoval s mnoha soubory jako například I Barocchisti, Ensemble Baroque de Limoges, Complesso Barocco, Accordone, Orquesta Barroca de Sevilla, Ensemble Dolce e Tempesta, Il Cardellino, Ensemble Musica Alchemica, Orchestra da Camera di Mantova, La Divina Armonia, Il Suonar Parlante, Ensemble 1700 a L’Accademia Gioiosa, se kterými nahrál několik nahrávek pro různá hudební nakladatelství včetně Decca, Opus 111, Naxos, Sony, Amadeus a Fuga Libera.
V letech 1994 až 2004 byl koncertním mistrem violoncell souboru Il Giardino Armonico, s kterými koncertoval na nejvýznamnějších hudebních festivalech po celém světě a nahrával pro vydavatelství Teldec. Je koncertním mistrem violoncell souboru Atalanta Fugiens, se kterým nahrává pro vydavatelství Sony.
Se souborem Dolce & Tempesta nahrál koncerty skladatele Nicoly Fiorenzy pro violoncello a smyčce. Pro vydavatelství Passacaille nahrál koncerty a sonáty Carla Grazianiho a CD sonát violoncellistů Mannheimské školy. Na svém posledním CD, vydaném u Brilliant Classic, spolupracoval s hráčem na kladívkový klavír Constantinem Mastroprimianem na sonátách skladatelů Moschelese, Riese a Hummela.
Pod jeho vedením vyhrál ženský sbor Convivia Musica několik národních soutěží. Některé ze skladeb a úprav, které pro tento soubor vytvořil, získalo zvláštní uznání na soutěžích pěveckých sborů.
Od října 2013 vyučuje barokní violoncello na Univerzitě Mozarteum v Salzburgu. Vede také mistrovské kurzy a letní kurzy barokního violoncella a klasické komorní hudby.

Collegium Marianum
Pražský soubor Collegium Marianum se od svého založení v roce 1997 věnuje provádění hudby 17. a 18. století se zaměřením na české a ve střední Evropě působící autory. Jako jeden z mála takto profilovaných profesionálních souborů v ČR má na repertoáru nejenom koncertní díla, ale pravidelně se také věnuje scénickým projektům.
Soubor působí pod uměleckým vedením flétnistky Jany Semerádové, která zároveň hostuje jako sólistka u významných evropských orchestrů. Badatelská činnost Jany Semerádové, stejně jako její studium barokní gestiky, deklamace a tance umožnily rozšířit umělecký profil souboru od čistě hudebního zaměření k propojení s barokním tancem a divadlem a jsou také předpokladem nevšedních dramaturgií souboru s řadou novodobých premiér děl hudební historie. Soubor úzce spolupracuje s významnými evropskými dirigenty, sólisty, režiséry či choreografy jako jsou Andrew Parrott, Hana Blažíková, Damien Guillon, Peter Kooij, Sergio Azzolini, François Fernandez, Simona Houda-Šaturová, Benjamin Lazar, Jean-Denis Monory či Gudrun Skamletz.
Soubor Collegium Marianum se těší uznání zahraniční i české odborné kritiky a pravidelně natáčí pro Českou televizi, Český rozhlas a zahraniční rozhlasové stanice. Vystoupení souboru na festivalech a prestižních pódiích jako například Tage Alter Musik Regensburg, Bachfest Leipzig, Utrecht Oude Muziek Festival, Musikfestspiele Potsdam, Mitte Europa, Festival de Sablé, Klang Vokal Dortmund, Palau Música Barcelona, Pražské jaro, Svatováclavský hudební festival a Concentus Moraviae byla přijata s velkým úspěchem. V roce 2008 soubor zahájil úspěšnou spolupráci s hudebním vydavatelstvím Supraphon, které v rámci řady „Hudba Prahy 18. století“ vydalo již osm jeho nahrávek.

Jana Semerádová
umělecká vedoucí, flauto traverso
Flétnistka Jana Semerádová je absolventkou Pražské konzervatoře, Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze (Teorie a provozovací praxe staré hudby) a Královské konzervatoře v Den Haagu. Je laureátkou mezinárodních soutěží v Magdeburku a Mnichově.
Jana Semerádová je uměleckou vedoucí souboru Collegium Marianum a dramaturgem koncertního cyklu Barokní podvečery a mezinárodního hudebního festivalu Letní slavnosti staré hudby. Věnuje se intenzivní badatelské činnosti v českých a zahraničních archivech a studiu barokní gestiky, deklamace a tance. Své nevšední dramaturgie nezřídka staví na propojení hudebního a dramatického umění a zasazuje je do autentického prostředí pražských barokních sálů. Pod jejím vedením Collegium Marianum každoročně uvádí několik novodobých premiér. Na svém kontě má řadu CD; nahrávky se souborem Collegium Marianum jsou výrazně zastoupené v úspěšné řadě „Hudba Prahy 18. století“ u vydavatelství Supraphon, pro něž nahrála i dvě svá profilová CD „Solo for the King“ a „Chaconne for the Princess“.
Jana Semerádová vystupuje na významných evropských pódiích (například Bachfest Leipzig, Festival Oude Muziek Utrecht, Musikfestspiele Potsdam Sanssouci, Innsbrucker Festwochen, Händel-Festspiele Halle, Centre de musique baroque de Versailles, Festival de Sablé, MHF Pražské jaro, Tage Alter Musik Regensburg, Konzerthaus ve Vídni a Berlíně, Vratislavia Cantans a Palau de la Música Catalana), jako sólistka spolupracovala s Magdalenou Koženou, Sergiem Azzolinim, Alfredem Bernardinim a Enricem Onofrim a pravidelně účinkuje se soubory Akademie für Alte Musik Berlin, Il suonar parlante, Wrocławska Orkiestra Barokowa, {oh!} Orkiestra Historyczna a Ars Antiqua Austria. V roce 2015 se habilitovala na Hudební a taneční fakultě Akademie múzických umění v Praze a získala docenturu v oboru flétna. V roce 2019 obdržela cenu Pražské skupiny Společnosti pro vědy a umění.

Lenka Torgersen
koncertní mistr
Lenka Torgersen studovala hru na housle na plzeňské konzervatoři a poté na AMU ve třídě Václava Snítila. Po absolutoriu v roce 1998 se začala intenzivně věnovat hře na barokní housle a v letech 1999–2003 se zdokonalovala na Schole Cantorum Basiliensis pod vedením Chiary Banchini.
Je koncertním mistrem souboru Collegium Marianum, v letech 1999–2012 působila jako koncertní mistr souboru Collegium 1704. Pravidelně spolupracuje s dalšími českými i zahraničními soubory, například La Cetra Barockorchester Basel, Ensemble 415, Freitagsakademie Bern, conSequenza, Ensemble Inégal, Les Traversées Baroques, Orchester der J. S. Bach-Stiftung St. Gallen, Ensemble Tourbillon a další. Jako komorní hráč i sólistka vystupuje na významných evropských pódiích a festivalech (například MHF Pražské jaro, Festival d’Ambronay, Festival de Sablé, Festival La Chaise-Dieu, MA Festival Brugge, Festival Oude Muziek Utrecht, Innsbrucker Festwochen der Alten Musik, Festival del Camino de Santiago nebo Festival Santander) a spolupracuje s předními osobnostmi staré hudby, jako jsou Chiara Banchini, Gustav Leonhardt, René Jacobs, Andrea Marcon, Jordi Savall, Andrew Parrott a Attilio Cremonesi.
Nahrává pro renomované světové společnosti jako Harmonia Mundi, Accent, Zig-Zag Territoires a Pan Classics. Jako sólistka se v roce 2010 ve spolupráci se souborem Collegium 1704 podílela na nahrávce instrumentálních děl Antonína Reichenauera, za niž získala ocenění Diapason d’Or. V roce 2013 natočila sólové CD s názvem „Il Violino Boemo“ pro společnost Supraphon, na němž v novodobé premiéře oživila sonáty českých houslových virtuosů 18. století Františka Bendy, Josefa Antonína Gureckého a Františka Jiránka. I tato nahrávka se setkala s nadšeným ohlasem domácí i zahraniční kritiky.