Les plaisirs

Světské kantáty J. S. Bacha a N. Berniera

Úterý 05. 03. 2019 | 19.00 Lobkowiczký palác, Císařský sál
Jiřská 3/1, Praha 1, 110 00

Umělci

Obsazení:
Lenka Torgersen, Vojtěch Semerád – barokní housle
Andreas Torgersen – barokní viola
Hana Fleková – barokní violoncello, viola da gamba
Matyáš Berdych – kontrabas
Sebeastian Knebel – cembalo
Jana Semerádová, Martina Bernášková – flétny

Program

Christopher Graupner
Entrata per la Musica di Tavola (výběr)

 

Johann Sebastian Bach
Kantáta o kávě „Schweigt stille, plaudert nicht“ BWV 211

 

přestávka

 

Johann Bernhard Bach
Ouverture No. 2 e moll „Le plaisir“

 

Nicolas Bernier
Cantata „Le Caffé“

 

Jean-Baptiste Bousset
Air à boire „Amis, ne faisons plus la guerre“
Eglogue Bachique „Permettez-moi de boire / Je vous permets de boire“

 

Johann Bernhard Bach
„La Joye“ z Ouverture No. 4 D dur

Anotace

Úvodní koncert jarní řady představí „programní“ díla autorů německé a francouzské hudební tradice. Společným motivem většiny skladeb je přitom oslava nejrůznějších požitků a zálib, například v popíjení v 18. století dosud vzácné a málo rozšířené kávy. V programu s názvem Les plaisirs tak zazní například Kantáta o kávě J. S. Bacha a kantáta Le Caffé Nicolase Berniera či části z programní ouvertury Johanna Bernharda Bacha nazvané Radost a Potěšení.

TIP
Od 17:30 do 19:00 je možné navštívit expozici Lobkowiczkých sbírek za zvýhodněnou cenu 150 Kč po předložení vstupenky na koncert. Cena zahrnuje audio guide a plánek muzea. Zvýhodněné vstupné platí pouze 5. 3. 2019.

Koncertní sály

Lobkowiczký palác, Císařský sál

Jiřská 3/1, Praha 1, 110 00

Ukázat na mapě

Partneři koncertu

Ve spolupráci s Lobkowicz Events Management.

Umělci

Lore Binon

Lore Binon

soprán

Lore Binon se hudbě věnuje od svých pěti let, kdy začala hrát na housle. Je laureátkou několika soutěží a absolventkou Královské konzervatoře v Bruselu, kde studovala ve třídě Yuzuko Horigome. Ještě za studií se na téže instituci začala věnovat zpěvu pod vedením Beatrijs Devos. Vzdělání si později rozšířila na Escole Superior de Música de Catalunya v Barceloně u Margaridy Natividade a v roce 2011 absolvovala magisterské studium na Amsterdamské konzervatoři, kde se jí dostalo školení Valérie Guillorit. V současné době navštěvuje lekce u Margreet Honig.

 

Díky své všestrannosti a vytříbené muzikalitě je Lore Binon vyhledávanou sólistkou. Pravidelně spolupracuje se soubory a orchestry jako Ictus Ensemble, Oxalys, Sbor Vlámského rozhlasu, Bruselská filharmonie, Spectra Ensemble, Freiburger Barockorchester, Flemish Radio Choir a Symfonieorkest Vlaanderen a vystupovala v dílech jako Sedm posledních slov Vykupitelových na kříži Josepha Haydna, Bachovo Magnificat, Händelovo Dixit Dominus, Mendelssohnův Lobgesang a Brahmsovo Německé rekviem. Spolupracovala s dirigenty jako René Jacobs, Hervé Niquet a Jos van Veldhoven a vystupovala v sálech jako centrum Bozar v Brusselu, Salle Pleyel v Paříži, Opéra de Lyon, centrum De doelen v Rotterdamu a Koncertní sál P. I. Čajkovského v Moskvě.

 

V současné sezoně vystupuje Lore Binon ve Vlámské opeře jako Pamina v Mozartově Kouzelné flétně a je rezidenční umělkyní Vlámského Festivalu v Mechelenu. Představí se v Mahlerově Čtvrté symfonii v provedení s Orchestre Symphonique de Mulhouse a pod taktovkou Loethara Koenigse. V listopadu 2017 vyšlo u vydavatelství Outhere Music CD s hudbou Deubssyho, Hahna a dalších.

Tobias Berndt

Tobias Berndt

baryton

Rodák z Berlína Tobias Berndt získal první hudební školení v drážďanském sboru Dresdner Kreuzchor. Sólový zpěv studoval na univerzitě v Lipsku u Hemanna Christiana Polstera a na mannheimské univerzitě u Hermanna Christiana Polstera. Absolvoval také řadu mistrovských kurzů pod vedením umělců, jako jsou Theo Adam, Wolfram Rieger, Norman Shetler, Irwin Gage, Axel Bauni, Julia Varady a Dietrich Fischer-Dieskau.

 

Tobias Berndt je držitelem řady stipendií a laureátem mezinárodních soutěží, z nichž jmenujme Bundeswettbewerb Gesang Berlin (2004), mezinárodní pěveckou soutěž při Akademii Huga Wolfa (2007), Mezinárodní letní akademii Mozarteum v Salzburku 2008 a mezinárodní soutěž s názvem Franz Schubert und die Musik der Moderne ve Štýrském Hradci v roce 2009. K dalším jeho úspěchům patří prvenství v soutěži Johannese Brahmse v Pörtschachu (2008), Cantilena Song Contest v Bayreuthu (2009) a mezinárodní pěvecké soutěži Das Lied v Berlíně (2009).

 

K vrcholům dosavadní kariéry Tobiase Berndta jsou koncertní vystoupení s orchestrem lipského Gewandhausu, soubory The English Concert, L’arpe festante, Sbor tomášského kůru v Lipsku, Saxony Vocal Ensemble a rozhlasový sbor rozhlasové stanice MDR Radio. Vystupoval na řadě prestižních mezinárodních festivalů, pod taktovkou významných dirigentů, k nimž patří Peter Schreier, Helmuth Rilling, Howard Arman, Ludwig Güttler, Andreas Spering a varhaník lipského Gewandhausu Michael Schönheit.

Tomáš Lajtkep

Tomáš Lajtkep

tenor

Tomáš Lajtkep vystudoval telekomunikační techniku na Vysokém učení technickém v Brně, během studií se však začal věnovat také sólovému zpěvu a účastnil se řady mistrovských kurzů u předních odborníků na interpretaci barokní a renesanční hudby. Spolupracuje se soubory zaměřenými na interpretaci gregoriánského chorálu a repertoár baroka a renesance, jako jsou Collegium Marianum (Jana Semerádová), Cappella Mariana (Vojtěch Semerád), Collegium Vocale 1704 (Václav Luks), Schola Gregoriana Pragensis (David Eben), Vox Luminis (Lionel Meunier) a Collegium Vocale Gent (Philippe Herreweghe).

 

Kromě zpěvu hraje také na sackbut (tenorový a basový) a na trombon a vystupuje s několika big bandy. Působí v souboru Capella Ornamentata a zúčastnil se kurzů u sackbutistů Francka Poitrineaua, Bernharda Rainera a Adama Woolfa.

Collegium Marianum

Collegium Marianum

Pražský soubor Collegium Marianum se od svého založení v roce 1997 věnuje provádění hudby 17. a 18. století se zaměřením na české a ve střední Evropě působící autory. Jako jeden z mála takto profilovaných profesionálních souborů v ČR má na repertoáru nejenom koncertní díla, ale pravidelně se také věnuje scénickým projektům.
 
Soubor působí pod uměleckým vedením flétnistky Jany Semerádové, která zároveň hostuje jako sólistka u významných evropských orchestrů. Badatelská činnost Jany Semerádové, stejně jako její studium barokní gestiky, deklamace a tance umožnily rozšířit umělecký profil souboru od čistě hudebního zaměření k propojení s barokním tancem a divadlem a jsou také předpokladem nevšedních dramaturgií souboru s řadou novodobých premiér děl hudební historie. Soubor úzce spolupracuje s významnými evropskými dirigenty, sólisty, režiséry či choreografy jako jsou Andrew Parrott, Hana Blažíková, Damien Guillon, Peter Kooij, Sergio Azzolini, François Fernandez, Simona Houda-Šaturová, Benjamin Lazar, Jean-Denis Monory či Gudrun Skamletz.
 
Soubor Collegium Marianum se těší uznání zahraniční i české odborné kritiky a pravidelně natáčí pro Českou televizi, Český rozhlas a zahraniční rozhlasové stanice. Vystoupení souboru na festivalech a prestižních pódiích jako například Tage Alter Musik Regensburg, Bachfest Leipzig, Utrecht Oude Muziek Festival, Musikfestspiele Potsdam, Mitte Europa, Festival de Sablé, Klang Vokal Dortmund, Palau Música Barcelona, Pražské jaro, Svatováclavský hudební festival a Concentus Moraviae byla přijata s velkým úspěchem. V roce 2008 soubor zahájil úspěšnou spolupráci s hudebním vydavatelstvím Supraphon, které v rámci řady „Hudba Prahy 18. století“ vydalo již osm jeho nahrávek.

Jana Semerádová

Jana Semerádová

umělecká vedoucí, flauto traverso

Flétnistka Jana Semerádová je absolventkou Pražské konzervatoře, Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze (Teorie a provozovací praxe staré hudby) a Královské konzervatoře v Den Haagu. Je laureátkou mezinárodních soutěží v Magdeburku a Mnichově.
 
Jana Semerádová je uměleckou vedoucí souboru Collegium Marianum a dramaturgem koncertního cyklu Barokní podvečery a mezinárodního hudebního festivalu Letní slavnosti staré hudby. Věnuje se intenzivní badatelské činnosti v českých a zahraničních archivech a studiu barokní gestiky, deklamace a tance. Své nevšední dramaturgie nezřídka staví na propojení hudebního a dramatického umění a zasazuje je do autentického prostředí pražských barokních sálů. Pod jejím vedením Collegium Marianum každoročně uvádí několik novodobých premiér. Na svém kontě má řadu CD; nahrávky se souborem Collegium Marianum jsou výrazně zastoupené v úspěšné řadě „Hudba Prahy 18. století“ u vydavatelství Supraphon, pro něž nahrála i dvě svá profilová CD „Solo for the King“ a „Chaconne for the Princess“.
 
Jana Semerádová vystupuje na významných evropských pódiích (například Bachfest Leipzig, Festival Oude Muziek Utrecht, Musikfestspiele Potsdam Sanssouci, Innsbrucker Festwochen, Händel-Festspiele Halle, Centre de musique baroque de Versailles, Festival de Sablé, MHF Pražské jaro, Tage Alter Musik Regensburg, Konzerthaus ve Vídni a Berlíně, Vratislavia Cantans a Palau de la Música Catalana), jako sólistka spolupracovala s Magdalenou Koženou, Sergiem Azzolinim, Alfredem Bernardinim a Enricem Onofrim a pravidelně účinkuje se soubory Akademie für Alte Musik Berlin, Il suonar parlante, Wrocławska Orkiestra Barokowa, {oh!} Orkiestra Historyczna a Ars Antiqua Austria. V roce 2015 se habilitovala na Hudební a taneční fakultě Akademie múzických umění v Praze a získala docenturu v oboru flétna. V roce 2019 obdržela cenu Pražské skupiny Společnosti pro vědy a umění.

Lenka Torgersen

Lenka Torgersen

koncertní mistr

Lenka Torgersen studovala hru na housle na plzeňské konzervatoři a poté na AMU ve třídě Václava Snítila. Po absolutoriu v roce 1998 se začala intenzivně věnovat hře na barokní housle a v letech 1999–2003 se zdokonalovala na Schole Cantorum Basiliensis pod vedením Chiary Banchini.

 

Je koncertním mistrem souboru Collegium Marianum, v letech 1999–2012 působila jako koncertní mistr souboru Collegium 1704. Pravidelně spolupracuje s dalšími českými i zahraničními soubory, například La Cetra Barockorchester Basel, Ensemble 415, Freitagsakademie Bern, conSequenza, Ensemble Inégal, Les Traversées Baroques, Orchester der J. S. Bach-Stiftung St. Gallen, Ensemble Tourbillon a další. Jako komorní hráč i sólistka vystupuje na významných evropských pódiích a festivalech (například MHF Pražské jaro, Festival d’Ambronay, Festival de Sablé, Festival La Chaise-Dieu, MA Festival Brugge, Festival Oude Muziek Utrecht, Innsbrucker Festwochen der Alten Musik, Festival del Camino de Santiago nebo Festival Santander) a spolupracuje s předními osobnostmi staré hudby, jako jsou Chiara Banchini, Gustav Leonhardt, René Jacobs, Andrea Marcon, Jordi Savall, Andrew Parrott a Attilio Cremonesi.

 

Nahrává pro renomované světové společnosti jako Harmonia Mundi, Accent, Zig-Zag Territoires a Pan Classics. Jako sólistka se v roce 2010 ve spolupráci se souborem Collegium 1704 podílela na nahrávce instrumentálních děl Antonína Reichenauera, za niž získala ocenění Diapason d’Or. V roce 2013 natočila sólové CD s názvem „Il Violino Boemo“ pro společnost Supraphon, na němž v novodobé premiéře oživila sonáty českých houslových virtuosů 18. století Františka Bendy, Josefa Antonína Gureckého a Františka Jiránka. I tato nahrávka se setkala s nadšeným ohlasem domácí i zahraniční kritiky.