In illo tempore
Hudba italských mistrů v českých zemích
za vlády Rudolfa II.
Staroměstské náměstí, Staré Město
Umělci
umělecký vedoucí
CAPPELLA MARIANA
Hana Blažíková, Barbora Kabátková – soprán
Vojtěch Semerád, Tomáš Lajtkep, Ondřej Holub – tenor
Martin Schicketanz – baryton
Jaromír Nosek – bas
Program
Nicolas Gombert (ca 1495–1561)
In illo tempore loquente Jesu
Claudio Monteverdi (1567–1643)
Missa In illo tempore, SV 205
Annibale Perini (ca 1560–1596)
Cantate Dominum a 7
(z Promptuarium musicum II., Štrasburk 1612)
Giovanni Battista Steffanini (1574–1630)
Beata es Virgo Maria a 7
(z Promptuarium musicum I., Štrasburk 1611)
Giovanni Battista Pinello de Gherardi
(1544–1587)
Pater noster a 6
(z Muteta quinque vocum, Praha 1589,
edice ©2015 Musica Rudolphina)
Franz Sales (ca 1540–1599)
Quanti mercenarii/Iam non sum dignus
(z Sacrarum cantionum I., Praha 1593,
edice ©2015 Musica Rudolphina)
Gregorio Zucchini (ca 1550 – ca 1616)
Gaudium sit tibi semper a 7
(z Promptuarium musicum IV., Štrasburk 1617)
Koncert bez přestávky.
Předpokládaný konec koncertu ve 21.15.
Anotace
Cappella Mariana představí vokální hudbu doby „předbarokní“ na přelomu 16. a 17. století. Tehdy byli Habsburkové nejmocnějším panovnickým rodem v Evropě, a Praha se stala sídlem císařského dvora, jakož i význačným centrem vědy i umění, kde zněla ta nejlepší hudba skladatelů italských i nizozemských.
Jako služebník Vicenza Gonzagy navštívil Prahu i Claudio Monteverdi. Jeho šestihlasá parodická mše „In illo tempore“, nazvaná podle moteta Nicolase Gomberta, které je jí předlohou, tvoří osu programu. Kontemplativně působící dílo, vydané společně s grandiózními a novátorskými Mariánskými nešporami v roce 1610, ukazuje Monteverdiho respekt ke „starému stylu“ a franko-vlámské škole a dokonalou práci s polyfonií. Vytříbenou hudbu psali však i méně známí Monteverdiho současníci a vrstevníci – třeba Giovanni Battista Steffanini – i skladatelé o generaci starší, jako byli Franz Sales či Gregorio Zucchini.
Návštěvníci koncertu v Týnském chrámu se budou v originálním programu moci zaposlouchat do hudby Monteverdiho a ocenit tvorbu dalších především italských skladatelů, jejichž kompozice mohl slyšet sám císař Rudolf II., popřípadě i jeden z jeho nejznámějších dvořanů Tycho de Brahe, který je zde pochován. Dramaturgie večera tak připomene dobu, kdy Praha byla politickým i kulturním „srdcem“ Evropy a kdy hudbě začínali vládnout Italové…
Koncertní sály
Staroměstské náměstí, Staré Město
Ukázat na mapěPartneři koncertu
Koncert se koná s laskavou podporou Římskokatolické farnosti u kostela Matky Boží před Týnem.
Umělci

Cappella Mariana
Cappella Mariana je pražský komorní vokální soubor, který se specializuje na interpretaci středověkého vícehlasu, renesanční polyfonie a vokálních děl raného baroka.
Vystoupení ansámblu se setkala s nadšeným přijetím publika, kritika cení především expresivitu projevu a citlivý přístup k práci s textem. Cappella Mariana vznikla v roce 2008 a jako jeden z mála domácích vokálních souborů se zaměřuje na uvádění pozapomenutých děl vrcholné vokální polyfonie z oblasti italské, vlámské či anglické renesance.
Umělecky zastřešuje koncertní cyklus s názvem Postní pátky, navazující na tradici hudebních představení u křižovníků u Karlova mostu.
Členy souboru jsou mezinárodně renomovaní pěvci, kteří se zároveň věnují interpretaci barokní a předromantické hudby. Soubor je pravidelně zván na prestižní festivaly jako jsou např. Oude Muziek Utrecht, MAfestival Brugge, Laus Polyphoniae Antwerpen, Innsbrucker Festwochen der Alte Musik, Tage Alter Musik Regensburg, Svatováclavský hudební festival a Concentus Moraviae.
Soubor Cappella Mariana se těší uznání zahraniční i české odborné kritiky a pravidelně natáčí pro Český rozhlas.
Diskografie ansámblu zahrnuje nahrávky Sacrum et Profanum, Praga Magna – hudba rudolfínské Prahy a nahrávku unikátního rukopisu renesanční polyfonie Kodex Speciálník. K 10. výročí založení ansámblu bylo vydáno CD Píseň písní.

Vojtěch Semerád
tenor
Vojtěch Semerád je absolventem Pražské konzervatoře, Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze (sbormistrovství) a Conservatoire National Supérieur de Musique v Paříži (barokní housle u Françoise Fernandeze). Je finalistou mezinárodní soutěže Telemann-Wettbewerb v Magdeburku.
Jako sólový zpěvák je Vojtěch Semerád zván renomovanými soubory, jako jsou Les Arts Florissants, Ensemble Correspondances, Vox Luminis nebo Huelgas Ensemble, s nimiž vystupuje na významných mezinárodních scénách a festivalech, jako jsou Théâtre des Champs-Elysées, Park Avenue Armory New York, Logan Center Chicago, Concertgebouw Rotterdam, Wigmore Hall London, Palau de la Música Barcelona, ad. Vystoupil v operních inscenacích, mezi nimiž jmenujme Acis and Galatea G. F. Händela (v roli Acise), Atys J. B. Lullyho (v roli Atyse), David et Jonathas M.-A. Charpentiera (v roli Pythonisse), Histoires Sacrées M.-A. Charpentiera nebo Fairy Queen H. Purcella. Je vyhledávaným interpretem Evangelisty v pašijích a oratoriích J. S. Bacha.
Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, s nímž interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i jinde v Evropě, například na Oude Muziek Utrecht, MAfestival Brugge, Voices of Passion Leuven, Laus Polyphoniae Antwerpen, Klangvokal Dortmund, Pražské jaro, Innsbrucker Festwochen, Tage Alter Musik Regensburg a Concentus Moraviae.
Vojtěch Semerád, jako houslista, je stálým členem souboru Collegium Marianum a rovněž vystupuje v multižánrových a autorských projektech.
Podílel se na více než 30 nahrávkách zejména pro Deutsche Gramophon, Naïve, Harmonia Mundi, Passacaille a Supraphon, a pravidelně nahrává pro Český rozhlas. Věnuje se také badatelské činnosti, zaměřené na objevování vokální hudby 15. až 17. století ve střední Evropě.