Il Pianto Amoroso
Árie z oratorií A. Caldary a A. Stradelly & kantáta L᾿Orfeo A. Scarlattiho
Jiřská 3/1, Praha 1, 110 00
Umělci
COLLEGIUM MARIANUM
Jana Semerádová – flauto traverso
Stefano Barneschi – barokní housle
Magdalena Malá – barokní housle
Andreas Torgersen – barokní viola
Hana Fleková – barokní violoncello
Jan Krejča – teorba
Luděk Braný – kontrabas
Filip Hrubý – varhany, cembalo
Program
Bernardo Pasquini (1637–1710)
Sinfonia z oratoria Il Martirio dei santi Vito, Modesto e Crescenzia
Alessandro Stradella (1643–1682)
Árie „Queste lagrime“ z oratoria San Giovanni Battista
Alessandro Scarlatti (1660–1725)
Sinfonia La Geniale
Antonio Caldara (1670–1736)
Árie „Pompe inutili“ z oratoria Maddalena ai piedi di Cristo
Francesco Gasparini (1668–1727)
Sinfonia a tre
Alesandro Scarlatti
Árie „Mi rivedi, o selva ombrosa“ z opery Griselda
Přestávka
Nicolo Porpora (1686–1768)
Flétnový koncert D dur
Alesandro Scarlatti
Kantáta L᾿Orfeo, H. 173
Anotace
Zahajovací koncert 24. ročníku Barokních podvečerů zavede posluchače do Říma – města měst, které v poslední třetině 17. století a na počátku 18. století zažívalo nebývalý hudební rozmach. Na rozdíl od jiných italských hudebních center zde neměla hlavní slovo veřejně přístupná opera; operní produkce byly dokonce opakovaně zakazovány. Namísto oper zde tedy kralovaly kantáty, serenaty a oratoria. Hudební život se navíc odehrával zejména v prostředí paláců významných šlechticů a církevních hodnostářů. Možnosti uplatnění v papežském městě lákaly do Říma ve druhé polovině 17. století hudebníky z celé Itálie. Již roku 1650 sem přijel Bernardo Pasquini, v roce 1672 Alessandro Scarlatti, v téže době zde zažíval skladatelské úspěchy také z Toskánska pocházející Alessandro Stradella. Roku 1709 jejich řady doplnil benátský rodák Antonio Caldara. Všichni tito autoři se zasloužili o rozvoj oratoria, hudební formy, která má svůj původ právě v římské chrámové praxi.
Na koncertě zazní árie z oratorií a oper psaných pro Řím či zde provedených v podání Hany Blažíkové za doprovodu souboru Collegium Marianum pod vedením Jany Semerádové. Prostředí Lobkowiczkého paláce se tak pro tento večer promění v jeden z mnoha římských paláců, kterými zněla hudba barokních mistrů.
Koncertní sály
Jiřská 3/1, Praha 1, 110 00
Ukázat na mapěPartneři koncertu
S laskavou podporou The House of Lobkowicz.
Umělci

Hana Blažíková
soprán
Hana Blažíková je mimořádnou osobností na české i mezinárodní scéně staré hudby. Je absolventkou Pražské konzervatoře, kde studovala ve třídě Jiřího Kotouče.
Věnuje se interpretaci převážně barokního, renesančního a středověkého repertoáru a sólově vystupuje s řadou předních světových ansámblů, mezi něž patří Collegium Vocale Gent, Gli Angeli Genève, Bach Collegium Japan, Amsterdam Baroque Orchestra, Ensemble Pygmalion, Nederlandse Bachvereniging, La Cetra, La Capella Reial de Catalunya, Collegium Marianum, Tiburtina Ensemble, Collegium 1704 a Cappella Mariana.
Vystupuje na významných mezinárodních festivalech jako Pražské jaro, Edinburgh International festival, Salzburger Festspiele, Oude Muziek Utrecht, Tage Alter Musik Regensburg, Resonanzen (Vídeň), Letní slavnosti staré hudby, Festival de la Chaise-Dieu, Chopin i jego Europa, Festival de Saintes, Bachfest Leipzig, Concentus Moraviae.
Bachova díla zpívala i s Boston Symphony Orchestra a s Bamberger Symphoniker pod taktovkou Herberta Blomstedta. Spolupráce s Bach Collegiem Japan ji přivedla i do newyorské Carnegie Hall. Od roku 2015 úzce spolupracuje s věhlasným hráčem na cink Brucem Dickeym, se kterým podnikli několik koncertních turné po Severní Americe, po Austrálii a Tasmánii.
V roce 2017 pod vedením sira Johna Eliota Gardinera nastudovala sólové role ve všech třech Monteverdiho operách a vystoupila v předních operních a koncertních domech v Evropě a v USA.
Hana Blažíková se věnuje také hře na gotickou a románskou harfu. Její umění je zaznamenáno na více než čtyřiceti CD nahrávkách.

Jana Semerádová
umělecká vedoucí, flauto traverso
Flétnistka Jana Semerádová je absolventkou Pražské konzervatoře, Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze (Teorie a provozovací praxe staré hudby) a Královské konzervatoře v Den Haagu. Je laureátkou mezinárodních soutěží v Magdeburku a Mnichově.
Jana Semerádová je uměleckou vedoucí souboru Collegium Marianum a dramaturgem koncertního cyklu Barokní podvečery a mezinárodního hudebního festivalu Letní slavnosti staré hudby. Věnuje se intenzivní badatelské činnosti v českých a zahraničních archivech a studiu barokní gestiky, deklamace a tance. Své nevšední dramaturgie nezřídka staví na propojení hudebního a dramatického umění a zasazuje je do autentického prostředí pražských barokních sálů. Pod jejím vedením Collegium Marianum každoročně uvádí několik novodobých premiér. Na svém kontě má řadu CD; nahrávky se souborem Collegium Marianum jsou výrazně zastoupené v úspěšné řadě „Hudba Prahy 18. století“ u vydavatelství Supraphon, pro něž nahrála i dvě svá profilová CD „Solo for the King“ a „Chaconne for the Princess“.
Jana Semerádová vystupuje na významných evropských pódiích (například Bachfest Leipzig, Festival Oude Muziek Utrecht, Musikfestspiele Potsdam Sanssouci, Innsbrucker Festwochen, Händel-Festspiele Halle, Centre de musique baroque de Versailles, Festival de Sablé, MHF Pražské jaro, Tage Alter Musik Regensburg, Konzerthaus ve Vídni a Berlíně, Vratislavia Cantans a Palau de la Música Catalana), jako sólistka spolupracovala s Magdalenou Koženou, Sergiem Azzolinim, Alfredem Bernardinim a Enricem Onofrim a pravidelně účinkuje se soubory Akademie für Alte Musik Berlin, Il suonar parlante, Wrocławska Orkiestra Barokowa, {oh!} Orkiestra Historyczna a Ars Antiqua Austria. V roce 2015 se habilitovala na Hudební a taneční fakultě Akademie múzických umění v Praze a získala docenturu v oboru flétna. V roce 2019 obdržela cenu Pražské skupiny Společnosti pro vědy a umění.

Collegium Marianum
Pražský soubor Collegium Marianum se od svého založení v roce 1997 věnuje provádění hudby 17. a 18. století se zaměřením na české a ve střední Evropě působící autory. Jako jeden z mála takto profilovaných profesionálních souborů v ČR má na repertoáru nejenom koncertní díla, ale pravidelně se také věnuje scénickým projektům.
Soubor působí pod uměleckým vedením flétnistky Jany Semerádové, která zároveň hostuje jako sólistka u významných evropských orchestrů. Badatelská činnost Jany Semerádové, stejně jako její studium barokní gestiky, deklamace a tance umožnily rozšířit umělecký profil souboru od čistě hudebního zaměření k propojení s barokním tancem a divadlem a jsou také předpokladem nevšedních dramaturgií souboru s řadou novodobých premiér děl hudební historie. Soubor úzce spolupracuje s významnými evropskými dirigenty, sólisty, režiséry či choreografy jako jsou Andrew Parrott, Hana Blažíková, Damien Guillon, Peter Kooij, Sergio Azzolini, François Fernandez, Simona Houda-Šaturová, Benjamin Lazar, Jean-Denis Monory či Gudrun Skamletz.
Soubor Collegium Marianum se těší uznání zahraniční i české odborné kritiky a pravidelně natáčí pro Českou televizi, Český rozhlas a zahraniční rozhlasové stanice. Vystoupení souboru na festivalech a prestižních pódiích jako například Tage Alter Musik Regensburg, Bachfest Leipzig, Utrecht Oude Muziek Festival, Musikfestspiele Potsdam, Mitte Europa, Festival de Sablé, Klang Vokal Dortmund, Palau Música Barcelona, Pražské jaro, Svatováclavský hudební festival a Concentus Moraviae byla přijata s velkým úspěchem. V roce 2008 soubor zahájil úspěšnou spolupráci s hudebním vydavatelstvím Supraphon, které v rámci řady „Hudba Prahy 18. století“ vydalo již osm jeho nahrávek.