Il Natale romano

Vánoce v barokním Římě
A. Scarlatti, G. F. Händel, A. Corelli, C. Caresana, F. Geminiani

Pondělí 30. 12. 2024 | 19.00 kostel sv. Šimona a Judy
Dušní/U Milosrdných, Praha 1 - Staré Město
19.00–21.15
S přestávkou

Umělci

 
Magdalena Malá – barokní housle
Andreas Torgersen – barokní viola
Hana Fleková – barokní violoncello
Anna Špelinová – flétny
Jan Krejča – teorba
Luděk Braný – kontrabas
Filip Hrubý – varhany, cembalo

Program

Francesco Geminiani
Concerto grosso D dur č. 4, op. 2
 
Cristoforo Caresana
Tarantella „Alle selve, alle valli, alle grotte“
(z vánoční kantáty La Tarantella à 5, 1673)
 
Arcangelo Corelli
Concerto grosso g moll „Fatto per la Notte di Natale“ č. 8, op. 6
 
Georg Friedrich Händel
Árie z oratoria Il trionfo del tempo e del disinganno, 1707
„Nasce l´uomo“
„L´uomo sempre“
 
Alessandro Scarlatti
Vánoční kantáta Abramo, il tuo sembiante, 1705
(česká premiéra)

Anotace

Vánoční koncert přenese posluchače do barokního Říma, kterému vévodila chrámová hudba a v němž měly prostor k rozkvětu také instrumentální formy a kantáty. Většina hudební produkce se totiž odehrávala v chrámech a v palácích vysoké šlechty. V tomto prostředí se rozvinulo concerto grosso, a to zejména díky Arcangelu Corellimu a jeho žáku Francescovi Geminianimu. Na dnešním koncertě jejich tvorbu doplní rozverná pětihlasá tarantella z vánoční kantáty Cristofara Caresany a árie z oratoria Il trionfo del tempo e del disinganno Georga Friedricha Händela, které zkomponoval (a uvedl) v Římě roku 1707 na libreto významného mecenáše hudby kardinála Benedetta Pamphilliho. Program koncertu přinese českou premiéru půvabné vánoční kantáty Abramo, il tuo sembiante Alessandra Scarlattiho, nejvýznamnějšího italského autora oper a kantát, který značnou část své profesní dráhy spojil s Římem – městem měst. Barokní Řím byl nejen velkou inspirací pro hudebníky z jiných evropských center, ale představuje také takřka bezednou studnici kvalitní hudby, jež si zaslouží své místo na současných pódiích.

Koncertní sály

kostel sv. Šimona a Judy

Dušní/U Milosrdných, Praha 1 - Staré Město

Ukázat na mapě

Umělci

Hana Blažíková

Hana Blažíková

soprán

Hana Blažíková je mimořádnou osobností na české i mezinárodní scéně staré hudby. Je absolventkou Pražské konzervatoře, kde studovala ve třídě Jiřího Kotouče.
 
Věnuje se interpretaci převážně barokního, renesančního a středověkého repertoáru a sólově vystupuje s řadou předních světových ansámblů, mezi něž patří Collegium Vocale Gent, Gli Angeli Genève, Bach Collegium Japan, Amsterdam Baroque Orchestra, Ensemble Pygmalion, Nederlandse Bachvereniging, La Cetra, La Capella Reial de Catalunya, Collegium Marianum, Tiburtina Ensemble, Collegium 1704 a Cappella Mariana.
 
Vystupuje na významných mezinárodních festivalech jako Pražské jaro, Edinburgh International festival, Salzburger Festspiele, Oude Muziek Utrecht, Tage Alter Musik Regensburg, Resonanzen (Vídeň), Letní slavnosti staré hudby, Festival de la Chaise-Dieu, Chopin i jego Europa, Festival de Saintes, Bachfest Leipzig, Concentus Moraviae.
 
Bachova díla zpívala i s Boston Symphony Orchestra a s Bamberger Symphoniker pod taktovkou Herberta Blomstedta. Spolupráce s Bach Collegiem Japan ji přivedla i do newyorské Carnegie Hall. Od roku 2015 úzce spolupracuje s věhlasným hráčem na cink Brucem Dickeym, se kterým podnikli několik koncertních turné po Severní Americe, po Austrálii a Tasmánii.
 
V roce 2017 pod vedením sira Johna Eliota Gardinera nastudovala sólové role ve všech třech Monteverdiho operách a vystoupila v předních operních a koncertních domech v Evropě a v USA.
 
Hana Blažíková se věnuje také hře na gotickou a románskou harfu. Její umění je zaznamenáno na více než čtyřiceti CD nahrávkách.

Tereza Zimková

Tereza Zimková

soprán

Sopranistka Tereza Zimková je absolventkou Konzervatoře v Bratislavě ve třídě Márii Repkové a Janáčkovy akademie múzických umění v Brně ve třídě Marty Beňačkové. Pravidelně se účastní různých pěveckých kurzů, např. u Kateřiny Beranové, Ingeborg Danz, Margreet Honig, Kateřiny Kněžíkové, Adama Plachetky nebo Pavla Breslika. V roce 2016 se stala finalistkou Mezinárodní pěvecké soutěže Antonína Dvořáka v Karlových Varech. V roce 2019 získala cenu za mimořádný interpretační výkon v rámci Letní hudební akademie Kroměříž.
 
Věnuje se opeře, písňovému repertoáru a renesanční a barokní hudbě. Spolupracuje se soubory Il Cuorre Barocco, Solamente Naturali, Czech ensemble Baroque, Musica Florea, Collegium 1704, Bamberger Symphoniker, Sinfonietta Cracovia, Moravská filharmonie Olomouc, Štátny komorný orchester Žilina, Zlínská filharmonie, Czech Virtuosi a L᾿Armonia Terrena. Pravidelně spolupracuje s předmíni dirigenty, mezi nimiž jmenujme Helmutha Rillinga, Rolfa Becka, Leoše Svárovského, Jakuba Kleckera, Gabriely Tardonové, Marka Štryncla, Zdeňka Klaudy, Tomáše Braunera, Zbyňka Müllera, Tomáše Netopila a Václava Lukse. Jako sólistka a členka vokálního ansámblu spolupracovala s Chor der Bamberger Symphoniker, Chorakademie Lübeck a Českým filharmonickým sborem Brno na mnoha zahraničních turné (Německo, Polsko, Rakousko, Itálie, Belgie, Řecko, Francie, Jižní Korea, Čína, Hongkong).
 
V sezoně 2018/2019 debutovala na jevišti Národního divadla Moravskoslezského v Ostravě v roli Lauretty, v opeře Gianni Schicchi Giacoma Pucciniho. Na úspěch navázalo dvouleté angažmá v Operním studiu Slovenského národního divadla v Bratislavě. V roce 2020 vystoupila na bratislavském festivalu Viva Musica! a také jako sólistka v oratoriu Mesiáš v pražském Rudolfinu s Collegiem 1704. S tímto souborem se podílela také na nahrávce opery Les Boréades J-Ph. Rameaua, která získala ocenění Trophées 2020, jako nejlepší album v kategorii opera.

Vojtěch Pelka

Vojtěch Pelka

kontratenor

Kontratenorista Vojtěch Pelka absolvoval Konzervatoř Jana Deyla v Praze v pěvecké třídě prof. Barbory Klozové Velehradské, u níž se nadále pěvecky vzdělává. Již od počátku studií klasického zpěvu se úspěšně účastnil řady mezinárodních pěveckých soutěží. Na soutěžní přehlídce konzervatoří České republiky v roce 2019 získal 2. místo a mimořádnou cenu za interpretaci Mozartovy árie.
 
Vojtěch Pelka se věnuje opeře a barokní hudbě. Spolupracuje s Guiyang Symphony Orchestra, se kterým hostoval v Číně, dále s Plzeňskou filharmonií, Štátným komorným orchestrem, Musica Florea, Ensemble Damian, Orchestrem MDO, spolkem RUN OPERUN a s ansámblem Viaggio musicale. Vystoupil na festivalech jako jsou Opera Schrattenbach, Klášterní hudební slavnosti, Theatrum Kuks, Musica Bayreuth, Innsbrucker Festwochen der Alten Musik a mnoha dalších.
 
V sezóně 2019/2020 debutoval ve Slezském divadle Opava v roli Cherubína v opeře Figarova svatba od W. A. Mozarta. S touto rolí se úspěšně představil pražskému publiku ve Stavovském divadle na festivalu Opera 2022. Krátce na to následovala titulní role císaře Nerona v Monteverdiho opeře Korunovace Poppey v divadle Josefa Kajetána Tyla v Plzni. S touto inscenací hostoval v roce 2023 v Margräfliches Opernhause na festivalu Musica Bayreuth.
 
Věnuje se také intepretaci soudobé hudby. V roce 2021 na festivalu Opera Schrattenbach ztvárnil roli Dafnise ve světové premiéře opery Poklad Arkádie. Za svůj mimořádný jevištní výkon byl Hereckou asociací vybrán do širší nominace na cenu Thálie za rok 2022 v oboru opera. V sezóně 2022/2023 nastudoval titulní roli Sexta v Mozartově opeře La clemenza di Tito pro Moravské divadlo Olomouc. Na Innsbrucker Festwochen der Alten Musik vystoupil v hlavní roli Morasta ve Vivaldiho opeře La fida ninfa. V letošním roce se představil v roli Jupitera v premiéře barokní španělské opery skladatele Sebastiana Duróna La guerra de los gigantes, kterou nastudoval se souborem Musica Florea.
 
Vojtěch Pelka nahrál několik CD, z nichž jmenujme dramaturgicky ojedinělé CD Alessandro nell’India s áriemi ze stejnojmenných oper Ignaze Holzbauera a Jana Antonína Koželuha s doprovodem souborů Ensemble 18+ a Kurpfälzisches Kammerorchester Mannheim.

Ondřej Holub

Ondřej Holub

tenor

Ondřej Holub v raném mládí prošel Kühnovým dětským sborem a chlapeckým sborem Pueri gaudentes, díky kterému se stal i dětským sólistou Státní opery Praha v inscenaci Mozartovy Kouzelné flétny. Klasický zpěv studoval nejprve soukromě u Lenky Pištěcké, poté na pražské konzervatoři u Valentina Prolata; později se pěvecky rozvíjel u Jiřího Kotouče.
 
Od roku 2019 spolupracuje s barokním souborem Collegium 1704, kde účinkuje jako sólista i ansámblový zpěvák. S tímto ansámblem si zazpíval mimo jiné také tenorový part v Bachově Mši h moll ve francouzském Vézelay. Pravidelně spolupracuje také se souborem Ensemble Damian, se kterým účinkoval v operách La contesa de’ numi Leonarda Vinciho (Marte) a L’Amor non há legge Antonia Caldary (Tirsi). Oba tyto tituly byly uvedeny na festivalu Olomoucké barokní slavnosti, Caldarova opera třikrát zazněla i na Smetanově Litomyšli na zámku Nové Hrady (2018). Jako sólista pravidelně spolupracuje s řadou souborů a orchestrů (FOK, Jihočeská filharmonie, Filharmonie Hradec Králové). Působí jako ansámblový zpěvák většiny předních tuzemských souborů staré hudby – Schola Gregoriana Pragensis, Cappella Mariana, Collegium Marianum, Ensemble Inégal, The Czech Ensemble Baroque, Musica Florea, Victoria Ensemble.
 
V letech 2013–2019 byl členem komorního sboru Martinů Voices, jenž se řadí mezi elitní interprety hudby 20. století a soudobé hudby. Pravidelně se účastní prestižních tuzemských i zahraničních festivalů. V roce 2007 založil s bývalými členy sboru Pueri gaudentes mužské vokální kvinteto Rudolfvoice, se kterým vystoupil například i ve washingtonském Kennedy Center. Mimo jiné také externě spolupracuje s Pražským filharmonickým sborem, s nímž při výročí 100 let od založení Československa účinkoval v newyorské Carnegie Hall v provedení Mahlerovy Druhé symfonie.

Tomáš Šelc

Tomáš Šelc

basbaryton

Tomáš Šelc je absolventem VŠMU v Bratislavě ve třídě Petera Mikuláše a operního zpěvu a sborového dirigování na Konzervatoři v Bratislavě. V roce 2013 získal cenu Studentská osobnost Slovenska za období 2013/2014 v kategorii Hudba a umění.
 
Věnuje se duchovní hudbě, písňové tvorbě, opeře i operetnímu žánru. Od roku 2006 se pravidelně účastnil domácích i zahraničních mezinárodních pěveckých soutěží (Vráble, Trnava, Karlovy Vary, Kroměříž, Olomouc, Eger, Praha, Mnichov, Berlín), na kterých získal první (8krát), druhé i třetí místo a několik mimořádných ocenění poroty.
 
Představil se na prestižních koncertních pódiích a mezinárodních festivalech (Bratislavské hudební slavnosti, Středoevropský festival koncertního umění v Žilině, Musica Nobilis, Velikonoční festival duchovní hudby, Pražské jaro, Johannesburský mezinárodní Mozartův festival, Velikonoční festival Ludwiga van Beethovena, Wratislavia Cantans, Festival de Santander, Schleswig-Holstein Musik Festival a další). Absolvoval mistrovské kurzy zaměřené na interpretaci barokní hudby pod vedením Petera Schreiera v Lubeku.
 
Spoluúčinkoval na světových premiérách děl Jorgeho Bossa a Vladimíra Godára. Realizoval nahrávky pro vydavatelství Hänssler Classic (Fauré: Requiem), Pavian Records (Godár: Querela pacis), Accent (Zelenka: Italian Arias), Phaedra (Ján Levoslav Bella) a v roce 2013 vydal v Pavian Records své první profilové CD – Biographie. V roce 2013 vydal v Music Forum své druhé profilové CD Ave Maria et alia opera musicasacra (nominované na album roku 2013 v soutěži Radio Head Awards).
 
Je členem prestižních sborových a ansámblových seskupení: Collegium Vocale Gent, Clemencic Consort, Taverner Consort, Savaria Baroque Orchestra.
 
Od roku 2013 ztvárnil v Národním divadle Brno a ve Slovenském národním divadle v Bratislavě barytonové role v operách Don GiovanniMaria di RohanLa clemenza di TitoKrál Teodor v BenátkáchCarmenSalome Gianni Schicchi.
 

Collegium Marianum

Collegium Marianum

Pražský soubor Collegium Marianum se od svého založení v roce 1997 věnuje provádění hudby 17. a 18. století se zaměřením na české a ve střední Evropě působící autory. Jako jeden z mála takto profilovaných profesionálních souborů v ČR má na repertoáru nejenom koncertní díla, ale pravidelně se také věnuje scénickým projektům.
 
Soubor působí pod uměleckým vedením flétnistky Jany Semerádové, která zároveň hostuje jako sólistka u významných evropských orchestrů. Badatelská činnost Jany Semerádové, stejně jako její studium barokní gestiky, deklamace a tance umožnily rozšířit umělecký profil souboru od čistě hudebního zaměření k propojení s barokním tancem a divadlem a jsou také předpokladem nevšedních dramaturgií souboru s řadou novodobých premiér děl hudební historie. Soubor úzce spolupracuje s významnými evropskými dirigenty, sólisty, režiséry či choreografy jako jsou Andrew Parrott, Hana Blažíková, Damien Guillon, Peter Kooij, Sergio Azzolini, François Fernandez, Simona Houda-Šaturová, Benjamin Lazar, Jean-Denis Monory či Gudrun Skamletz.
 
Soubor Collegium Marianum se těší uznání zahraniční i české odborné kritiky a pravidelně natáčí pro Českou televizi, Český rozhlas a zahraniční rozhlasové stanice. Vystoupení souboru na festivalech a prestižních pódiích jako například Tage Alter Musik Regensburg, Bachfest Leipzig, Utrecht Oude Muziek Festival, Musikfestspiele Potsdam, Mitte Europa, Festival de Sablé, Klang Vokal Dortmund, Palau Música Barcelona, Pražské jaro, Svatováclavský hudební festival a Concentus Moraviae byla přijata s velkým úspěchem. V roce 2008 soubor zahájil úspěšnou spolupráci s hudebním vydavatelstvím Supraphon, které v rámci řady „Hudba Prahy 18. století“ vydalo již osm jeho nahrávek.

Jana Semerádová

Jana Semerádová

umělecká vedoucí, flauto traverso

Flétnistka Jana Semerádová je jednou z nejvýraznějších osobností mezinárodní umělecké scény staré hudby, sólistkou světového formátu, dirigentkou, muzikoložkou a tvůrkyní jedinečných uměleckých projektů. Absolvovala Pražskou konzervatoř, Filozofickou fakultu UK v Praze (Teorie a provozovací praxe staré hudby) a Koninklijk Conservatorium v Haagu. Je laureátkou mezinárodních soutěží v Magdeburku a Mnichově.
 
Jana Semerádová je uměleckou vedoucí souboru Collegium Marianum a dramaturgyní koncertního cyklu Barokní podvečery a mezinárodního hudebního festivalu Letní slavnosti staré hudby. Věnuje se intenzivní badatelské činnosti v českých i zahraničních archivech a studiu barokní gestiky, deklamace a tance. Své nevšední dramaturgie nezřídka staví na propojení hudebního a dramatického umění.
 
Pod jejím vedením Collegium Marianum každoročně uvádí několik novodobých premiér. Na svém kontě má řadu CD; nahrávky se souborem Collegium Marianum jsou výrazně zastoupeny v úspěšné řadě „Hudba Prahy 18. století“ vydavatelství Supraphon, pro něž Semerádová nahrála i dvě svá profilová CD „Solo for the King“ a „Chaconne for the Princess“.
 
Jana Semerádová vystupuje na významných evropských pódiích a festivalech (například Bachfest Leipzig, Oude Muziek Utrecht, Musikfestspiele Potsdam Sanssouci, Innsbrucker Festwochen der Alten Musik, Händel-Festspiele v Halle, Festival de Sablé, Pražské jaro, Tage Alter Musik Regensburg, Wratislavia Cantans, Centre de Musique Baroque de Versailles, Konzerthaus ve Vídni a Berlíně či Palau de la Música Catalana), jako sólistka spolupracovala například s Magdalenou Koženou, Sergiem Azzolinim, Alfredem Bernardinim a Enricem Onofrim. Pravidelně účinkuje se soubory Akademie für Alte Musik Berlin, Il Suonar Parlante, Wrocławska Orkiestra Barokowa, Orkiestra Historyczna a Ars Antiqua Austria.
 
V roce 2015 se habilitovala na Hudební a taneční fakultě Akademie múzických umění v Praze a získala docenturu v oboru flétna. Od roku 2024 vyučuje na Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie.
 
V roce 2019 obdržela cenu Pražské skupiny Společnosti pro vědy a umění. O rok později přinesly ceny Anděl Janě Semerádové a Erichu Traxlerovi nominaci v kategorii „Klasika“ za CD „Chaconne for the Princess“. V prosinci 2024 byla oceněna prestižním francouzským Řádem umění a literatury (Ordre des Arts et des Lettres) v hodnosti Rytíř

Lenka Torgersen

Lenka Torgersen

koncertní mistr

Lenka Torgersen studovala hru na housle na plzeňské konzervatoři a poté na AMU ve třídě Václava Snítila. Po absolutoriu v roce 1998 se začala intenzivně věnovat hře na barokní housle a v letech 1999–2003 se zdokonalovala na Schole Cantorum Basiliensis pod vedením Chiary Banchini.

 

Je koncertním mistrem souboru Collegium Marianum, v letech 1999–2012 působila jako koncertní mistr souboru Collegium 1704. Pravidelně spolupracuje s dalšími českými i zahraničními soubory, například La Cetra Barockorchester Basel, Ensemble 415, Freitagsakademie Bern, conSequenza, Ensemble Inégal, Les Traversées Baroques, Orchester der J. S. Bach-Stiftung St. Gallen, Ensemble Tourbillon a další. Jako komorní hráč i sólistka vystupuje na významných evropských pódiích a festivalech (například MHF Pražské jaro, Festival d’Ambronay, Festival de Sablé, Festival La Chaise-Dieu, MA Festival Brugge, Festival Oude Muziek Utrecht, Innsbrucker Festwochen der Alten Musik, Festival del Camino de Santiago nebo Festival Santander) a spolupracuje s předními osobnostmi staré hudby, jako jsou Chiara Banchini, Gustav Leonhardt, René Jacobs, Andrea Marcon, Jordi Savall, Andrew Parrott a Attilio Cremonesi.

 

Nahrává pro renomované světové společnosti jako Harmonia Mundi, Accent, Zig-Zag Territoires a Pan Classics. Jako sólistka se v roce 2010 ve spolupráci se souborem Collegium 1704 podílela na nahrávce instrumentálních děl Antonína Reichenauera, za niž získala ocenění Diapason d’Or. V roce 2013 natočila sólové CD s názvem „Il Violino Boemo“ pro společnost Supraphon, na němž v novodobé premiéře oživila sonáty českých houslových virtuosů 18. století Františka Bendy, Josefa Antonína Gureckého a Františka Jiránka. I tato nahrávka se setkala s nadšeným ohlasem domácí i zahraniční kritiky.