Gloires Romaines

Árie, duety a taneční suity z oper G. F. Händela a J.-Ph. Rameaua

Čtvrtek 20. 06. 2024 | 19.00 Strahovský klášter, Letní refektář
Strahovské nádvoří 1/132, Praha 1
19.00–21.00
S přestávkou

Umělci

COLLEGIUM MARIANUM
Jana Semerádová – flauto traverso, flauto dolce
Małgorzata Malke, Katarzyna Szewczyk – barokní housle
Andreas Torgersen – barokní viola
Hana Fleková – barokní violoncello
Anna Špelinová – flauto traverso, flauto dolce
Jan Krejča – teorba
Luděk Braný – kontrabas
Filip Hrubý – cembalo

Program

Georg Friedrich Händel (1685–1759)
Ouvertura z opery Alessandro Severo, HWV A13
 
Duet „Tra amplessi innocenti“
z opery Cecilia, volgi un sguardo, HWV 89
 
Árie „Quando e parto dell´affetto“
Árie „D᾿amor fu consiglio“
z oratoria La Resurrezione, HWV 47
 
Evaristo Felice Dall´Abaco (1675 –1742)
Concerto a più istrumenti e moll, op. 5, č. 3
 
Georg Friedrich Händel
Árie „Se pietà di me non senti“
z opery Giulio Cesare in Egitto, HWV 17
 
Duet „Caro autor di mia doglia“, HWV 182a
 
Přestávka
 
Jean-Philippe Rameau (1683–1764)
Árie a tance z opery Le Temple de la Gloire, RTC 59
 
Duet „Les flots les ont punis“
z opery Naїs, RTC 49
 
Árie, duet a tance z opery Dardanus, RTC 35

Anotace

Antický Řím byl bezednou studnicí inspirace pro tvůrce barokní opery, ať už se jedná o náměty čerpající z osudů skutečných historických postav či o mytologické příběhy. Barokní Řím pak přitahoval hudebníky z různých částí Evropy, aby se zde osobně seznámili s taji italské hudby. Mezi ně patřil i Georg Friedrich Händel, který v Římě strávil na své studijní cestě přes dva roky a započal zde úspěšnou kariéru skladatele italské vokální hudby. Na Velikonoce 1708 zde bylo provedeno jeho nové oratorium La Resurrezione, a to přímo pod taktovkou slavného Corelliho. Ve své pozdější tvorbě, zejména pro londýnská divadla, pak Händel čerpal z bohaté osobní zkušenosti s italskou hudbou a právem ho můžeme nazvat jedním z nejvýznamnějších autorů italské opery seria. Árie a duety z jeho oper na koncertě doplní tvorba neméně úspěšného operního skladatele, tentokrát však ve francouzském prostředí, Jeana-Philippa Rameaua, který v mládí v Itálii krátce pobýval. S italskou hudbou se seznamoval zejména v rodné Francii, kde byl jedním z jejích propagátorů rodilý Neapolitánec Michele Mascitti.
 
Barvitý italsko-francouzský program přednesou Chantal Santon JefferyVojtěch Semerád za doprovodu souboru Collegium Marianum pod vedením Jany Semerádové.

Koncertní sály

Strahovský klášter, Letní refektář

Strahovské nádvoří 1/132, Praha 1

Ukázat na mapě

Partneři koncertu

Koncert se koná s laskavou podporou Královské kanonie premonstrátů na Strahově a Francouzského institutu v Praze.

Umělci

Chantal Santon Jeffery

Chantal Santon Jeffery

soprán

Chantal Santon Jeffery si získala renomé jedné z nejlepších francouzských sopranistek současnosti. Pěvkyně, která se pohybuje stejně přirozeně v žánru consort song jako v lyrickém romantickém repertoáru, ztvárnila řadu operních rolí – od Mozarta (Donna Anna, Donna Elvíra, Fiordiligi, hraběnka Almaviva, Sandrina) až po současný repertoár (recenzenti jednomyslně vyzdvihli například její výkon v roli Lolo Ferrari ve stejnojmenné opeře). K jejím dalším rolím patří například Guvernantka v Brittenově The Turn of the Screw v Opéra de Lille, Herminie v Camprově opeře Tancrède a Stonatrilla v Gassmannově L’opera seria. Dále se zaskvěla v Purcellových operách King Arthur a Dido and Aeneas, jako Frasquita v Bizetově Carmen v Théâtre des Champs Elysées, v roli Mélusine v Hervého operetě Les chevaliers de la table ronde, jako Altisidore v Boismortierově baletu Don Quichotte chez la Duchesse, v titulní roli Haydnovy Armidy, nebo jako La Gloire v Rameauově opeře Le temple de la Gloire v Berkeley atd.
 
Spolupracovala s mnoha významnými tělesy, jako jsou Le Concert Spirituel, Les Talens Lyriques, Orchestre National de France, Orchestre de Chambre de Paris, I Barocchisti, Les Ambassadeurs, Le Cercle de l’Harmonie, Les Siècles, Opera Fuoco, Bruselská filharmonie, Pygmalion či Hongkongská filharmonie. Nedávno absolvovala sérii vystoupení v prestižních koncertních síních v Evropě, Americe a Asii.
 
Podílela se na vysokém počtu nahrávek (více než 50 titulů), které zahrnují barokní, klasicistní a romantické francouzské opery a oratoria (některé z nich se těšily podpoře prestižních institucí, jako je Fondation Bru a Centre de musique baroque de Versailles), ale také díla Mozarta, Martineze, Stradelly, da Gagliana, Purcella, Johanna Christiana Bacha a dalších skladatelů. Nedávno vydané nahrávky: „Brillez, astres nouveaux!“ – recitál árií z francouzských barokních oper se souborem Orfeo Orchestra pod taktovkou Györgyho Vashegyiho; Offenbachova opera Maître Peronilla (v „kalhotkové“ roli Alvarèse) s Orchestre National de France pod vedením Markuse Poschnera; Montéclairova opera Jephté (v roli Iphise) a Rameauova opera Dardanus (v roli Vénus), opět se souborem Orfeo Orchestra.

Vojtěch Semerád

Vojtěch Semerád

tenor

Vojtěch Semerád je absolventem Pražské konzervatoře, Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze (sbormistrovství) a Conservatoire National Supérieur de Musique v Paříži (barokní housle u Françoise Fernandeze). Je finalistou mezinárodní soutěže Telemann-Wettbewerb v Magdeburku.
 
Jako sólový zpěvák je Vojtěch Semerád zván renomovanými soubory, jako jsou Les Arts Florissants, Ensemble Correspondances, Vox Luminis nebo Huelgas Ensemble, s nimiž vystupuje na významných mezinárodních scénách a festivalech, jako jsou Théâtre des Champs-Elysées, Park Avenue Armory New York, Logan Center Chicago, Concertgebouw Rotterdam, Wigmore Hall London, Palau de la Música Barcelona, ad. Vystoupil v operních inscenacích, mezi nimiž jmenujme Acis and Galatea G. F. Händela (v roli Acise), Atys J. B. Lullyho (v roli Atyse), David et Jonathas M.-A. Charpentiera (v roli Pythonisse), Histoires Sacrées M.-A. Charpentiera nebo Fairy Queen H. Purcella. Je vyhledávaným interpretem Evangelisty v pašijích a oratoriích J. S. Bacha.
 
Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, s nímž interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i jinde v Evropě, například na Oude Muziek Utrecht, MAfestival Brugge, Voices of Passion Leuven, Laus Polyphoniae Antwerpen, Klangvokal Dortmund, Pražské jaro, Innsbrucker Festwochen, Tage Alter Musik Regensburg a Concentus Moraviae.
 
Vojtěch Semerád, jako houslista, je stálým členem souboru Collegium Marianum a rovněž vystupuje v multižánrových a autorských projektech.
 
Podílel se na více než 30 nahrávkách zejména pro Deutsche Gramophon, Naïve, Harmonia Mundi, Passacaille a Supraphon, a pravidelně nahrává pro Český rozhlas. Věnuje se také badatelské činnosti, zaměřené na objevování vokální hudby 15. až 17. století ve střední Evropě.

Jana Semerádová

Jana Semerádová

umělecká vedoucí, flauto traverso

Flétnistka Jana Semerádová je absolventkou Pražské konzervatoře, Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze (Teorie a provozovací praxe staré hudby) a Královské konzervatoře v Den Haagu. Je laureátkou mezinárodních soutěží v Magdeburku a Mnichově.
 
Jana Semerádová je uměleckou vedoucí souboru Collegium Marianum a dramaturgem koncertního cyklu Barokní podvečery a mezinárodního hudebního festivalu Letní slavnosti staré hudby. Věnuje se intenzivní badatelské činnosti v českých a zahraničních archivech a studiu barokní gestiky, deklamace a tance. Své nevšední dramaturgie nezřídka staví na propojení hudebního a dramatického umění a zasazuje je do autentického prostředí pražských barokních sálů. Pod jejím vedením Collegium Marianum každoročně uvádí několik novodobých premiér. Na svém kontě má řadu CD; nahrávky se souborem Collegium Marianum jsou výrazně zastoupené v úspěšné řadě „Hudba Prahy 18. století“ u vydavatelství Supraphon, pro něž nahrála i dvě svá profilová CD „Solo for the King“ a „Chaconne for the Princess“.
 
Jana Semerádová vystupuje na významných evropských pódiích (například Bachfest Leipzig, Festival Oude Muziek Utrecht, Musikfestspiele Potsdam Sanssouci, Innsbrucker Festwochen, Händel-Festspiele Halle, Centre de musique baroque de Versailles, Festival de Sablé, MHF Pražské jaro, Tage Alter Musik Regensburg, Konzerthaus ve Vídni a Berlíně, Vratislavia Cantans a Palau de la Música Catalana), jako sólistka spolupracovala s Magdalenou Koženou, Sergiem Azzolinim, Alfredem Bernardinim a Enricem Onofrim a pravidelně účinkuje se soubory Akademie für Alte Musik Berlin, Il suonar parlante, Wrocławska Orkiestra Barokowa, {oh!} Orkiestra Historyczna a Ars Antiqua Austria. V roce 2015 se habilitovala na Hudební a taneční fakultě Akademie múzických umění v Praze a získala docenturu v oboru flétna. V roce 2019 obdržela cenu Pražské skupiny Společnosti pro vědy a umění.