Forlana
Benátská noc à la française aneb z Benátek do Versailles
Vodičkova 699/28, Praha 1 - Nové Město, 110 00
Umělci
Jana Semerádová – umělecká vedoucí, flauto traverso
Lenka Torgersen – koncertní mistr
Vojtěch Semerád – housle
Magdalena Malá, Andreas Torgersen – viola
Martina Bernášková – flauto traverso
Marek Niewiedzial, Inge Marg – hoboj
Kim Stockx – fagot
Petr Hamouz – violoncello
Sebastian Knebel – cembalo
Chantal Rousseau – kostýmy
Jaroslav Beneš – osvětlení
Program
Antonio Vivaldi (1678–1741)
Sinfonia ze serenaty La Sena festeggiante RV 693, 1726
André Campra (1660–1744)
Marche du Carnaval, La Villanelle, Bourée, Forlana
z opéra-balletu Le carnaval de Venise, 1699
Chaconne z opéra-balletu Les Fêtes Vénitiennes, 1710
Jean-Marie Leclair (1697–1764)
Forlana z Deuxième Récréation de Musique opus 8, 1737
Michele Mascitti (1664–1760)
Passagaglia variata z Concerta grossa č. 4 opus 7, 1727
Jean-Baptiste Lully (1632–1687)
Ritournelle Italienne, Chaconne des Scaramouches,
Trivelins et Arlequin, Canarie, Premier Air des Espagnols
z comédie-balletu Le Bourgeois Gentilhomme LWV 33, 1670
Georg Friedrich Händel (1685–1759)
Sarabande ze Suity g moll HWV 432
Jean-Baptiste Lully
Passacaille d’Armide z opery Armide LWV 71, 1686
André Campra
Sinfonia z opéra-balletu Le carnaval de Venise, 1699
Antonio Vivaldi
Concerto g moll La notte RV 439
Anotace
Benátská slavnost po francouzsku: Roztančené Collegium Marianum
Harmonie online, 4. 5. 2018, Dina Šnejdarová
Orchestr v jednotně černém oblečení se v průběhu večera přeskupoval jako stíny v odlesku slavnostního ohňostroje a přesouval se po jevišti - vyjma skupiny basso continuo - tak, aby s tanečnicí tvořil vzájemně se ovlivňující symbiotický útvar. Činil tak s elegancí postrádající křiklavou teatrálnost, která by tomuto souboru neslušela a do které se naštěstí nenutí.
Jindy pohybově výrazná Jana Semerádová nedala tentokrát plný průchod svému temperamentu, aby zachovala navozenou atmosféru a aby mohla více vyniknout sólistka, která si záhy podmanila celé hlediště. Není divu, protože výrazový, pohybový a choreografický rejstřík Gudrun Skamletz je skutečně pozoruhodný. Dokáže s ladnou důstojností dostát všem pravidlům barokního tance, což ukázala zvláště v působivě ztvárněné rekonstrukci passacaille z opery Armide Jeana-Baptisty Lullyho, za pár vteřin se z královny proměnit v klauna, ptáka, španělskou vědmu, poškádlit hudebníky, komunikovat s publikem a neztratit snad ani na vteřinu svou taneční graciéznost. Zároveň se nebojí opustit zcela historicky poučenou interpretaci a nabídnout publiku prvky moderních tanečních technik, jež do hudebního kontextu zapadají s okouzlující samozřejmostí.
Koncertní sály
Vodičkova 699/28, Praha 1 - Nové Město, 110 00
Ukázat na mapěUmělci

Collegium Marianum
Pražský soubor Collegium Marianum se od svého založení v roce 1997 věnuje provádění hudby 17. a 18. století se zaměřením na české a ve střední Evropě působící autory. Jako jeden z mála takto profilovaných profesionálních souborů v ČR má na repertoáru nejenom koncertní díla, ale pravidelně se také věnuje scénickým projektům.
Soubor působí pod uměleckým vedením flétnistky Jany Semerádové, která zároveň hostuje jako sólistka u významných evropských orchestrů. Badatelská činnost Jany Semerádové, stejně jako její studium barokní gestiky, deklamace a tance umožnily rozšířit umělecký profil souboru od čistě hudebního zaměření k propojení s barokním tancem a divadlem a jsou také předpokladem nevšedních dramaturgií souboru s řadou novodobých premiér děl hudební historie. Soubor úzce spolupracuje s významnými evropskými dirigenty, sólisty, režiséry či choreografy jako jsou Andrew Parrott, Hana Blažíková, Damien Guillon, Peter Kooij, Sergio Azzolini, François Fernandez, Simona Houda-Šaturová, Benjamin Lazar, Jean-Denis Monory či Gudrun Skamletz.
Soubor Collegium Marianum se těší uznání zahraniční i české odborné kritiky a pravidelně natáčí pro Českou televizi, Český rozhlas a zahraniční rozhlasové stanice. Vystoupení souboru na festivalech a prestižních pódiích jako například Tage Alter Musik Regensburg, Bachfest Leipzig, Utrecht Oude Muziek Festival, Musikfestspiele Potsdam, Mitte Europa, Festival de Sablé, Klang Vokal Dortmund, Palau Música Barcelona, Pražské jaro, Svatováclavský hudební festival a Concentus Moraviae byla přijata s velkým úspěchem. V roce 2008 soubor zahájil úspěšnou spolupráci s hudebním vydavatelstvím Supraphon, které v rámci řady „Hudba Prahy 18. století“ vydalo již osm jeho nahrávek.