Douce dame jolie
Hudba a dvorská lyrika Guillauma de Machauta
Obora Hvězda, Praha 6
Umělci
CAPPELLA MARIANA
Hana Blažíková | soprán, gotická harfa
Vojtěch Semerád | umělecký vedoucí, tenor, fidula
Jakub Kydlíček | flétny
Vojtěch Jakl | fidula
Jaromír Meduna | přednes
Program
Guillaume de Machaut (1300–1377)
chanson roial: Joie, plaisence et douce norriture
lai: Qui naroit autre deport
Tres douce dame que j’aour
motet: De bon Espoir
ballade: De desconfort
Double Hoquetus
virelai: En mon cuer
Helas! Tan ay dolour
ballade: Doulze amis
J’aim sans penser
ballade: Dame, de qui toute ma joie
ballade: Amours me fait desirer
virelai: Douce dame jolie
Anotace
Komponovaný hudebně-literární večer věnovaný Guillaumu de Machautovi je oslavou středověké dvorské lyriky v podání ansámblu Cappella Mariana. Machaut je jedním z prvních skladatelů, jehož životní osudy se neztratily v propadlišti dějin, ale jsou známy do dnešních dnů. Od mládí byl ve službách českého krále Jana Lucemburského a po jeho smrti dožil jako kanovník v Remeši. Machautovy básně a hudba zrcadlí kurtoazní společnost plnou rafinovanosti a elegance a představují jeden z prvních doložených hudebních mostů mezi Francií a českými zeměmi.
Koncertní sály
Obora Hvězda, Praha 6
Ukázat na mapěPartneři koncertu
Koncert se koná ve spolupráci s Památníkem národního písemnictví.
Umělci

Cappella Mariana
Cappella Mariana je pražský komorní vokální soubor, který se specializuje na interpretaci středověkého vícehlasu, renesanční polyfonie a vokálních děl raného baroka.
Vystoupení ansámblu se setkala s nadšeným přijetím publika, kritika cení především expresivitu projevu a citlivý přístup k práci s textem. Cappella Mariana vznikla v roce 2008 a jako jeden z mála domácích vokálních souborů se zaměřuje na uvádění pozapomenutých děl vrcholné vokální polyfonie z oblasti italské, vlámské či anglické renesance.
Umělecky zastřešuje koncertní cyklus s názvem Postní pátky, navazující na tradici hudebních představení u křižovníků u Karlova mostu.
Členy souboru jsou mezinárodně renomovaní pěvci, kteří se zároveň věnují interpretaci barokní a předromantické hudby. Soubor je pravidelně zván na prestižní festivaly jako jsou např. Oude Muziek Utrecht, MAfestival Brugge, Laus Polyphoniae Antwerpen, Innsbrucker Festwochen der Alte Musik, Tage Alter Musik Regensburg, Svatováclavský hudební festival a Concentus Moraviae.
Soubor Cappella Mariana se těší uznání zahraniční i české odborné kritiky a pravidelně natáčí pro Český rozhlas.
Diskografie ansámblu zahrnuje nahrávky Sacrum et Profanum, Praga Magna – hudba rudolfínské Prahy a nahrávku unikátního rukopisu renesanční polyfonie Kodex Speciálník. K 10. výročí založení ansámblu bylo vydáno CD Píseň písní.

Vojtěch Semerád
tenor, fidula, umělecký vedoucí
Vojtěch Semerád je absolventem Pražské konzervatoře, Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze (sbormistrovství) a Conservatoire National Supérieur de Musique v Paříži (barokní housle u Françoise Fernandeze). Je finalistou mezinárodní soutěže Telemann-Wettbewerb v Magdeburku.
Jako sólový zpěvák je Vojtěch Semerád zván renomovanými soubory, jako jsou Les Arts Florissants, Ensemble Correspondances, Vox Luminis nebo Huelgas Ensemble, s nimiž vystupuje na významných mezinárodních scénách a festivalech, jako jsou Théâtre des Champs-Elysées, Park Avenue Armory New York, Logan Center Chicago, Concertgebouw Rotterdam, Wigmore Hall London, Palau de la Música Barcelona, ad. Vystoupil v operních inscenacích, mezi nimiž jmenujme Acis and Galatea G. F. Händela (v roli Acise), Atys J. B. Lullyho (v roli Atyse), David et Jonathas M.-A. Charpentiera (v roli Pythonisse), Histoires Sacrées M.-A. Charpentiera nebo Fairy Queen H. Purcella. Je vyhledávaným interpretem Evangelisty v pašijích a oratoriích J. S. Bacha.
Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, s nímž interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i jinde v Evropě, například na Oude Muziek Utrecht, MAfestival Brugge, Voices of Passion Leuven, Laus Polyphoniae Antwerpen, Klangvokal Dortmund, Pražské jaro, Innsbrucker Festwochen, Tage Alter Musik Regensburg a Concentus Moraviae.
Vojtěch Semerád, jako houslista, je stálým členem souboru Collegium Marianum a rovněž vystupuje v multižánrových a autorských projektech.
Podílel se na více než 30 nahrávkách zejména pro Deutsche Gramophon, Naïve, Harmonia Mundi, Passacaille a Supraphon, a pravidelně nahrává pro Český rozhlas. Věnuje se také badatelské činnosti, zaměřené na objevování vokální hudby 15. až 17. století ve střední Evropě.