Děťátko se narodilo
Oslava Vánoc v písních a kantátách
Dušní/U Milosrdných, Praha 1 - Staré Město
Umělci
-
Hana Blažíková
soprán -
Kamila Mazalová
alt -
Tomáš Lajtkep
tenor -
Jaromír Nosek
bas -
Collegium Marianum
-
Jana Semerádová
umělecká vedoucí, flauto traverso
COLLEGIUM MARIANUM
Lenka Torgersen – barokní housle
Vojtěch Semerád – barokní housle
Andreas Torgersen – barokní viola
Jana Semerádová – flétny
Luise Haugk – barokní hoboj
Hana Fleková – barokní violoncello
Ondřej Balcar – kontrabas
Jan Krejča – teorba
Sebastian Knebel – varhany
Program
Adam Michna z Otradovic (ca 1600 – 1676)
Vánoční hospoda
Václav Karel Holan Rovenský (1644–1718)
K Ježíškovi, miláčkovi
Michael Praetorius (1571–1621)
Ein Kind geborn zu Bethlehem
Jan Josef Božan (1644–1715)
Děťátko se narodilo
Johann Rosenmüller (1619–1684)
O Nomen Jesu, Nomen dulce, RWV.E 8
Dietrich Buxtehude (ca 1637 – 1707)
Vánoční kantáta „Das neugeborne Kindelein“, BuxWV 13
Georg Philipp Telemann (1681–1767)
Kantáta pro neděli po Novém roce „Wie? Kehren sich, bei Jesus Krippen“, TWV 1:1625
Gottfried Heinrich Stölzel (1690–1749)
Koncert pro flétnu a hoboj e moll
Vánoční kantáta „Ehre sei Gott in der Hoehe“, H.352
Koncert s přestávkou. Předpokládaný konec koncertu ve 21.15.
Anotace
Vánoční koncert přinese program sestavený z písní a kantát německých autorů, jenž doplní písně z českých kancionálů. Na koncertě zazní také chrámové kantáty mistrů této formy: bohatě instrumentovaná kantáta Dietricha Buxtehudeho a neméně skvostná kantáta pro sólový soprán a orchestr od Georga Philippa Telemanna. Program završí méně známý koncert pro flétnu a hoboj Bachova současníka Gottfrieda Heinricha Stölzela, který si zaslouží pozornost posluchačů.
Koncertní sály
Dušní/U Milosrdných, Praha 1 - Staré Město
Ukázat na mapěUmělci

Hana Blažíková
soprán
Hana Blažíková je mimořádnou osobností na české i mezinárodní scéně staré hudby. Je absolventkou Pražské konzervatoře, kde studovala ve třídě Jiřího Kotouče.
Věnuje se interpretaci převážně barokního, renesančního a středověkého repertoáru a sólově vystupuje s řadou předních světových ansámblů, mezi něž patří Collegium Vocale Gent, Gli Angeli Genève, Bach Collegium Japan, Amsterdam Baroque Orchestra, Ensemble Pygmalion, Nederlandse Bachvereniging, La Cetra, La Capella Reial de Catalunya, Collegium Marianum, Tiburtina Ensemble, Collegium 1704 a Cappella Mariana.
Vystupuje na významných mezinárodních festivalech jako Pražské jaro, Edinburgh International festival, Salzburger Festspiele, Oude Muziek Utrecht, Tage Alter Musik Regensburg, Resonanzen (Vídeň), Letní slavnosti staré hudby, Festival de la Chaise-Dieu, Chopin i jego Europa, Festival de Saintes, Bachfest Leipzig, Concentus Moraviae.
Bachova díla zpívala i s Boston Symphony Orchestra a s Bamberger Symphoniker pod taktovkou Herberta Blomstedta. Spolupráce s Bach Collegiem Japan ji přivedla i do newyorské Carnegie Hall. Od roku 2015 úzce spolupracuje s věhlasným hráčem na cink Brucem Dickeym, se kterým podnikli několik koncertních turné po Severní Americe, po Austrálii a Tasmánii.
V roce 2017 pod vedením sira Johna Eliota Gardinera nastudovala sólové role ve všech třech Monteverdiho operách a vystoupila v předních operních a koncertních domech v Evropě a v USA.
Hana Blažíková se věnuje také hře na gotickou a románskou harfu. Její umění je zaznamenáno na více než čtyřiceti CD nahrávkách.

Kamila Mazalová
alt
Kamila Mazalová pochází z Ostravy, kde také vystudovala gymnázium a Janáčkovu konzervatoř v Ostravě, později Institut pro umělecká studia při Ostravské univerzitě v oboru sólový zpěv, v obou případech ve třídě doc. Drahomíry Míčkové.
V současné době působí v pražském souboru Collegium 1704, který pod uměleckým vedením Václava Lukse uvádí zejména díla českého barokního génia J. D. Zelenky. Rovněž je členkou Tiburtina ensemble, který se pod vedením Barbory Kabátkové zabývá interpretací středověké hudby, zejména gregoriánského chorálu. Jaké sólistka těchto souborů vystoupila na prestižních festivalech Čech i Evropy.
Ve spolupráci s Monikou Knoblochovou (cembalo, kladívkový klavír) uvádí zejména písňovou literaturu klasicistního a raně romantického období (J. V. Tomášek, L. Koželuh, J. Haydn). V roce 2014 pro Český rozhlas společně natočily CD písní J. V. Tomáška.
V současné době spolupracuje také se soubory Ensemble Phoenix Munich (J. Frederiksen) a Musica Aeterna (P. Zajíček).

Tomáš Lajtkep
tenor
Tomáš Lajtkep vystudoval telekomunikační techniku na Vysokém učení technickém v Brně, během studií se však začal věnovat také sólovému zpěvu a účastnil se řady mistrovských kurzů u předních odborníků na interpretaci barokní a renesanční hudby. Spolupracuje se soubory zaměřenými na interpretaci gregoriánského chorálu a repertoár baroka a renesance, jako jsou Collegium Marianum (Jana Semerádová), Cappella Mariana (Vojtěch Semerád), Collegium Vocale 1704 (Václav Luks), Schola Gregoriana Pragensis (David Eben), Vox Luminis (Lionel Meunier) a Collegium Vocale Gent (Philippe Herreweghe).
Kromě zpěvu hraje také na sackbut (tenorový a basový) a na trombon a vystupuje s několika big bandy. Působí v souboru Capella Ornamentata a zúčastnil se kurzů u sackbutistů Francka Poitrineaua, Bernharda Rainera a Adama Woolfa.

Jaromír Nosek
bas
Basista Jaromír Nosek vystudoval sbormistrovství na Pedagogické fakultě UK v Praze a zpěv na Pražské konzervatoři ve třídě Jiřího Kotouče a na Hudební fakultě AMU v Praze u Romana Janála a Kataríny Bachmannové. Absolvoval stipendijní stáže na Dartington International Summer School ve Velké Británii, Accademia Chigiana v italské Sieně a na Conservatorio Santa Cecilia v Římě.
Spolupracuje s českými a zahraničními renomovanými orchestry a vokálními ansámbly, jako jsou Collegium 1704, Cappella Mariana, Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK, Warsawska Filharmonia Narodowa, Concerto Palatino, Gli Angeli Geneve, La Venexiana, Wrocław Baroque Ensemble, Doulce Mémoire, či Lautten Compagney. Jeho bohaté sólistické zkušenosti zahrnují spolupráci s dirigenty jako Václav Luks, José Cura, Stefano Montanari, Rudolf Lutz nebo Christophe Rousset. Jaromír účinkoval na mnoha mezinárodních hudebních festivalech – Pražské Jaro, Salzburger Festspiele, Festival d‘Ambronay, Settimana Musicale Senese, Festival Oude Muziek Utrecht, Bach Festival Montréal, Festival del Centro Histórico de la Ciudad de México aj.
Opernímu publiku se představil doma i v zahraničí např. v titulní roli serenaty La Senna Festeggiante od Antonia Vivaldiho, jako Caronte v Orfeovi a Seneca v Korunovaci Poppey od Claudia Monteverdiho, Ortensio v opeře Antonia Caldary L’Amor non ha legge, nebo jako mozartovský interpret v rolích Figara (Figarova svatba), Komtura (Don Giovanni) či Sarastra (Kouzelná flétna).
Podílel se na natáčení více než 40 CD, z nichž mnohá získala nominace a prestižní mezinárodní ocenění jako Choc du Monde de la Musique nebo ICMA (International classical music awards).
V roce 2020 založil a umělecky vede komorní soubor ANMOEN, s kterým se věnuje interpretaci hudby raného baroka a jejímu citlivému propojování se skladbami soudobých autorů.

Collegium Marianum
Pražský soubor Collegium Marianum se od svého založení v roce 1997 věnuje provádění hudby 17. a 18. století se zaměřením na české a ve střední Evropě působící autory. Jako jeden z mála takto profilovaných profesionálních souborů v ČR má na repertoáru nejenom koncertní díla, ale pravidelně se také věnuje scénickým projektům.
Soubor působí pod uměleckým vedením flétnistky Jany Semerádové, která zároveň hostuje jako sólistka u významných evropských orchestrů. Badatelská činnost Jany Semerádové, stejně jako její studium barokní gestiky, deklamace a tance umožnily rozšířit umělecký profil souboru od čistě hudebního zaměření k propojení s barokním tancem a divadlem a jsou také předpokladem nevšedních dramaturgií souboru s řadou novodobých premiér děl hudební historie. Soubor úzce spolupracuje s významnými evropskými dirigenty, sólisty, režiséry či choreografy jako jsou Andrew Parrott, Hana Blažíková, Damien Guillon, Peter Kooij, Sergio Azzolini, François Fernandez, Simona Houda-Šaturová, Benjamin Lazar, Jean-Denis Monory či Gudrun Skamletz.
Soubor Collegium Marianum se těší uznání zahraniční i české odborné kritiky a pravidelně natáčí pro Českou televizi, Český rozhlas a zahraniční rozhlasové stanice. Vystoupení souboru na festivalech a prestižních pódiích jako například Tage Alter Musik Regensburg, Bachfest Leipzig, Utrecht Oude Muziek Festival, Musikfestspiele Potsdam, Mitte Europa, Festival de Sablé, Klang Vokal Dortmund, Palau Música Barcelona, Pražské jaro, Svatováclavský hudební festival a Concentus Moraviae byla přijata s velkým úspěchem. V roce 2008 soubor zahájil úspěšnou spolupráci s hudebním vydavatelstvím Supraphon, které v rámci řady „Hudba Prahy 18. století“ vydalo již osm jeho nahrávek.

Jana Semerádová
umělecká vedoucí, flauto traverso
Flétnistka Jana Semerádová je jednou z nejvýraznějších osobností mezinárodní umělecké scény staré hudby, sólistkou světového formátu, dirigentkou, muzikoložkou a tvůrkyní jedinečných uměleckých projektů. Absolvovala Pražskou konzervatoř, Filozofickou fakultu UK v Praze (Teorie a provozovací praxe staré hudby) a Koninklijk Conservatorium v Haagu. Je laureátkou mezinárodních soutěží v Magdeburku a Mnichově.
Jana Semerádová je uměleckou vedoucí souboru Collegium Marianum a dramaturgyní koncertního cyklu Barokní podvečery a mezinárodního hudebního festivalu Letní slavnosti staré hudby. Věnuje se intenzivní badatelské činnosti v českých i zahraničních archivech a studiu barokní gestiky, deklamace a tance. Své nevšední dramaturgie nezřídka staví na propojení hudebního a dramatického umění.
Pod jejím vedením Collegium Marianum každoročně uvádí několik novodobých premiér. Na svém kontě má řadu CD; nahrávky se souborem Collegium Marianum jsou výrazně zastoupeny v úspěšné řadě „Hudba Prahy 18. století“ vydavatelství Supraphon, pro něž Semerádová nahrála i dvě svá profilová CD „Solo for the King“ a „Chaconne for the Princess“.
Jana Semerádová vystupuje na významných evropských pódiích a festivalech (například Bachfest Leipzig, Oude Muziek Utrecht, Musikfestspiele Potsdam Sanssouci, Innsbrucker Festwochen der Alten Musik, Händel-Festspiele v Halle, Festival de Sablé, Pražské jaro, Tage Alter Musik Regensburg, Wratislavia Cantans, Centre de Musique Baroque de Versailles, Konzerthaus ve Vídni a Berlíně či Palau de la Música Catalana), jako sólistka spolupracovala například s Magdalenou Koženou, Sergiem Azzolinim, Alfredem Bernardinim a Enricem Onofrim. Pravidelně účinkuje se soubory Akademie für Alte Musik Berlin, Il Suonar Parlante, Wrocławska Orkiestra Barokowa, Orkiestra Historyczna a Ars Antiqua Austria.
V roce 2015 se habilitovala na Hudební a taneční fakultě Akademie múzických umění v Praze a získala docenturu v oboru flétna. Od roku 2024 vyučuje na Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie.
V roce 2019 obdržela cenu Pražské skupiny Společnosti pro vědy a umění. O rok později přinesly ceny Anděl Janě Semerádové a Erichu Traxlerovi nominaci v kategorii „Klasika“ za CD „Chaconne for the Princess“. V prosinci 2024 byla oceněna prestižním francouzským Řádem umění a literatury (Ordre des Arts et des Lettres) v hodnosti Rytíř