Caravaggiova pouť

Hudební cesta z Milána do Neapole

Pátek 22. 11. 2019 | 19.30 Klášter dominikánů, Barokní refektář
Jilská 5, Praha 1, 110 00

Umělci

CAPPELLA MARIANA
Hana Blažíková – soprán
Barbora Kabátková – soprán
Daniela Čermáková – alt
Vojtěch Semerád – tenor
Tomáš Lajtkep – tenor
Martin Schicketanz – baryton
Jaromír Nosek – bas

Program

Miláno 1584–1591
Claudio Monteverdi (1567–1643)
Non si levava ancor

Gioseppe Caimo (ca 1545 – 1584)
Ove, pazzo che sei

Vincenzo Ruffo (ca 1508 – 1587)
Misero me

Řím 1592–1606
Luca Marenzio (1554–1599)
O Fortuna volubile e leggiera
Dolorosi martir

Giovanni Pierluigi da Palestrina (ca 1525 – 1594)
Heu mihi Domine

Neapol 1606–1607
Sigismondo d’India (ca 1525 – 1594)
Lauda anima mea

Pomponio Nenna (1556–1608)
O Domine Jesu Christe

Malta 1607–1608
Giovanni de Macque (1548/1550 – 1614)
Morirò di dolor

Sicíle 1608–1609
Pietro Vinci (ca 1525 – 1584)
Virgo Immaculata

Neapol 1609–1610
Carlo Gesualdo da Venosa (1566–1613)
Tradiderunt me
Illumina nos a 7

Koncert bez přestávky. Předpokládaný konec koncertu ve 20.45.

Anotace

Vokální koncert Cappelly Mariany sleduje uměleckou a životní pouť snad nejvýznamnějšího manýristického malíře Caravaggia, který svým používáním světla a stínu a vypjatých scén tolik ovlivnil barokní malířství. Program provede posluchače tvorbou italských autorů spjatých s jednotlivými místy Caravaggiovy pouti. Na koncertě zazní mistrovská díla renesanční polyfonie z přelomu 16. a 17. století, tedy doby, kdy se v protikladu k propracované polyfonii rodila hudba nové doby – baroka.

Koncertní sály

Klášter dominikánů, Barokní refektář

Jilská 5, Praha 1, 110 00

Ukázat na mapě

Partneři koncertu

Koncert se koná s laskavou podporou Kláštera dominikánů Praha.

Umělci

Cappella Mariana

Cappella Mariana

Cappella Mariana je pražský komorní vokální soubor, který se specializuje na interpretaci středověkého vícehlasu, renesanční polyfonie a vokálních děl raného baroka.

 

Vystoupení ansámblu se setkala s nadšeným přijetím publika, kritika cení především expresivitu projevu a citlivý přístup k práci s textem. Cappella Mariana vznikla v roce 2008 a jako jeden z mála domácích vokálních souborů se zaměřuje na uvádění pozapomenutých děl vrcholné vokální polyfonie z oblasti italské, vlámské či anglické renesance.

 

Umělecky zastřešuje koncertní cyklus s názvem Postní pátky, navazující na tradici hudebních představení u křižovníků u Karlova mostu.

 

Členy souboru jsou mezinárodně renomovaní pěvci, kteří se zároveň věnují interpretaci barokní a předromantické hudby. Soubor je pravidelně zván na prestižní festivaly jako jsou např. Oude Muziek Utrecht, MAfestival Brugge, Laus Polyphoniae Antwerpen, Innsbrucker Festwochen der Alte Musik, Tage Alter Musik Regensburg, Svatováclavský hudební festival a Concentus Moraviae.

 

Soubor Cappella Mariana se těší uznání zahraniční i české odborné kritiky a pravidelně natáčí pro Český rozhlas.

 

Diskografie ansámblu zahrnuje nahrávky Sacrum et Profanum, Praga Magna – hudba rudolfínské Prahy a nahrávku unikátního rukopisu renesanční polyfonie Kodex Speciálník. K 10. výročí založení ansámblu bylo vydáno CD Píseň písní.

Vojtěch Semerád

Vojtěch Semerád

tenor

Vojtěch Semerád je absolventem Pražské konzervatoře, Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze (sbormistrovství) a Conservatoire National Supérieur de Musique v Paříži (barokní housle u Françoise Fernandeze). Je finalistou mezinárodní soutěže Telemann-Wettbewerb v Magdeburku.
 
Jako sólový zpěvák je Vojtěch Semerád zván renomovanými soubory, jako jsou Les Arts Florissants, Ensemble Correspondances, Vox Luminis nebo Huelgas Ensemble, s nimiž vystupuje na významných mezinárodních scénách a festivalech, jako jsou Théâtre des Champs-Elysées, Park Avenue Armory New York, Logan Center Chicago, Concertgebouw Rotterdam, Wigmore Hall London, Palau de la Música Barcelona, ad. Vystoupil v operních inscenacích, mezi nimiž jmenujme Acis and Galatea G. F. Händela (v roli Acise), Atys J. B. Lullyho (v roli Atyse), David et Jonathas M.-A. Charpentiera (v roli Pythonisse), Histoires Sacrées M.-A. Charpentiera nebo Fairy Queen H. Purcella. Je vyhledávaným interpretem Evangelisty v pašijích a oratoriích J. S. Bacha.
 
Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, s nímž interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i jinde v Evropě, například na Oude Muziek Utrecht, MAfestival Brugge, Voices of Passion Leuven, Laus Polyphoniae Antwerpen, Klangvokal Dortmund, Pražské jaro, Innsbrucker Festwochen, Tage Alter Musik Regensburg a Concentus Moraviae.
 
Vojtěch Semerád, jako houslista, je stálým členem souboru Collegium Marianum a rovněž vystupuje v multižánrových a autorských projektech.
 
Podílel se na více než 30 nahrávkách zejména pro Deutsche Gramophon, Naïve, Harmonia Mundi, Passacaille a Supraphon, a pravidelně nahrává pro Český rozhlas. Věnuje se také badatelské činnosti, zaměřené na objevování vokální hudby 15. až 17. století ve střední Evropě.