Bizzaria

Virtuózní programní hudba 17. století

Čtvrtek 28. 03. 2019 | 19.30 Klášter dominikánů, Barokní refektář
Jilská 5, Praha 1, 110 00

Umělci

Obsazení:
Lenka Torgersen – barokní housle, nastudování
Hana Fleková – barokní violoncello, viola da gamba
Sebastian Knebel – cembalo
Jan Krejča – teorba, kytara

Program

Carlo Farina
Sonata Seconda detta La Desperata

 

Alessandro Piccinini
Partite variatie sopra l´Aria francese detta l´Allemana

 

Dietrich Buxtehude
Sonata la minore a 2 BuxWV 272

 

Johann Paul von Westhoff
Partita in re minore per violino solo

 

Augustinus Kertzinger
Sonatina per viola da gamba

 

Alessandro Poglietti
Il Rossignolo – Sincopatione del Ricercar

 

Allesandro Stradella
Sinfonia in re minore per violino, violoncello e basso

 

Alessandro Poglietti
Il Rossignolo – Imitatione del medesimo Ucello

 

Nicola Matteis
Diverse Bizarie sopra la Vecchia Sarabanda o pur Ciaccona

 

Heinrich Ignaz Biber
Sonata Representativa per Violino solo

Anotace

Instrumentální hudba 17. století se podobně jako vokální hudba snaží především o vyjádření lidských emocí. Zapojením vysoce sofistikovaných kompozičních prostředků, zvukomalby a rétorických figur vzniká virtuozní repertoár obohacený o improvizační a fantaskní prvky. Koncert v refektáři dominikánského kláštera přinese posluchačům mistrovská houslová díla plná příběhů a virtuozity. Na koncertě zazní hudební skvosty, které se v České republice hrají jen zřídka, například Zpěv skřivana od Alessandra Pogliettiho. Celý koncert uzavře virtuózní sonáta původem českého skladatele Heinricha Ignaze Bibera. Tato unikátní skladba dochovaná v zámecké hudební sbírce v Kroměříži obsahuje řadu strhujících zvukomalebných efektů – od imitace různých zvířat až po pochod mušketýrů.

Koncertní sály

Klášter dominikánů, Barokní refektář

Jilská 5, Praha 1, 110 00

Ukázat na mapě

Partneři koncertu

Koncert se koná s laskavou podporou Kláštera dominikánů Praha.

Umělci

Lenka Torgersen

Lenka Torgersen

koncertní mistr

Lenka Torgersen studovala hru na housle na plzeňské konzervatoři a poté na AMU ve třídě Václava Snítila. Po absolutoriu v roce 1998 se začala intenzivně věnovat hře na barokní housle a v letech 1999–2003 se zdokonalovala na Schole Cantorum Basiliensis pod vedením Chiary Banchini.

 

Je koncertním mistrem souboru Collegium Marianum, v letech 1999–2012 působila jako koncertní mistr souboru Collegium 1704. Pravidelně spolupracuje s dalšími českými i zahraničními soubory, například La Cetra Barockorchester Basel, Ensemble 415, Freitagsakademie Bern, conSequenza, Ensemble Inégal, Les Traversées Baroques, Orchester der J. S. Bach-Stiftung St. Gallen, Ensemble Tourbillon a další. Jako komorní hráč i sólistka vystupuje na významných evropských pódiích a festivalech (například MHF Pražské jaro, Festival d’Ambronay, Festival de Sablé, Festival La Chaise-Dieu, MA Festival Brugge, Festival Oude Muziek Utrecht, Innsbrucker Festwochen der Alten Musik, Festival del Camino de Santiago nebo Festival Santander) a spolupracuje s předními osobnostmi staré hudby, jako jsou Chiara Banchini, Gustav Leonhardt, René Jacobs, Andrea Marcon, Jordi Savall, Andrew Parrott a Attilio Cremonesi.

 

Nahrává pro renomované světové společnosti jako Harmonia Mundi, Accent, Zig-Zag Territoires a Pan Classics. Jako sólistka se v roce 2010 ve spolupráci se souborem Collegium 1704 podílela na nahrávce instrumentálních děl Antonína Reichenauera, za niž získala ocenění Diapason d’Or. V roce 2013 natočila sólové CD s názvem „Il Violino Boemo“ pro společnost Supraphon, na němž v novodobé premiéře oživila sonáty českých houslových virtuosů 18. století Františka Bendy, Josefa Antonína Gureckého a Františka Jiránka. I tato nahrávka se setkala s nadšeným ohlasem domácí i zahraniční kritiky.

Collegium Marianum

Collegium Marianum

Pražský soubor Collegium Marianum se od svého založení v roce 1997 věnuje provádění hudby 17. a 18. století se zaměřením na české a ve střední Evropě působící autory. Jako jeden z mála takto profilovaných profesionálních souborů v ČR má na repertoáru nejenom koncertní díla, ale pravidelně se také věnuje scénickým projektům.
 
Soubor působí pod uměleckým vedením flétnistky Jany Semerádové, která zároveň hostuje jako sólistka u významných evropských orchestrů. Badatelská činnost Jany Semerádové, stejně jako její studium barokní gestiky, deklamace a tance umožnily rozšířit umělecký profil souboru od čistě hudebního zaměření k propojení s barokním tancem a divadlem a jsou také předpokladem nevšedních dramaturgií souboru s řadou novodobých premiér děl hudební historie. Soubor úzce spolupracuje s významnými evropskými dirigenty, sólisty, režiséry či choreografy jako jsou Andrew Parrott, Hana Blažíková, Damien Guillon, Peter Kooij, Sergio Azzolini, François Fernandez, Simona Houda-Šaturová, Benjamin Lazar, Jean-Denis Monory či Gudrun Skamletz.
 
Soubor Collegium Marianum se těší uznání zahraniční i české odborné kritiky a pravidelně natáčí pro Českou televizi, Český rozhlas a zahraniční rozhlasové stanice. Vystoupení souboru na festivalech a prestižních pódiích jako například Tage Alter Musik Regensburg, Bachfest Leipzig, Utrecht Oude Muziek Festival, Musikfestspiele Potsdam, Mitte Europa, Festival de Sablé, Klang Vokal Dortmund, Palau Música Barcelona, Pražské jaro, Svatováclavský hudební festival a Concentus Moraviae byla přijata s velkým úspěchem. V roce 2008 soubor zahájil úspěšnou spolupráci s hudebním vydavatelstvím Supraphon, které v rámci řady „Hudba Prahy 18. století“ vydalo již osm jeho nahrávek.