Andělé a pastýři

Vánoce v barokním Římě a Paříži

Pátek 28. 12. 2018 | 19.30 kostel sv. Šimona a Judy
Dušní/U Milosrdných, Praha 1 - Staré Město

Umělci

COLLEGIUM MARIANUM

Jana Semerádová – flauto traverso, umělecká vedoucí

Lenka Torgersen – koncertní mistr

Magdalena Malá – housle

Andreas Torgersen – viola

Mélusine de Pas – viola da gamba

Ján Prievozník – violone

Jan Krejča – teorba

Sebastian Knebel – varhany

Martina Bernášková – flauto traverso

Program

Giacomo Carissimi (1605–1674)

Salve, salve puellule

 

Georg Muffat (1653–1704)

Florilegium primum, Ouverture No. 3 „Gratitudo“

Ouverture, Balet, Air, Bourrée, Gigue, Gavotte, Menuet

 

Marc-Antoine Charpentier (1653–1704)

Alma redemptoris Mater, H. 44

Symphonie, H. 529

 

Bernardo Pasquini (1637–1710)

Pastorale

 

Marc-Antoine Charpentier

Anciennes Ô de l’Avent „O Sapientia“, H. 37

 

Domenico Zipoli (1688–1726)

Pastorale per il Santissimo Natale (Sinfonie da chiesa, op. 2, 1709)

 

přestávka

 

Alessandro Stradella (1639–1682)

Sinfonia avanti la Cantata

 

Aria del Angelo „Sù, Pastori, alla gioia“
(Cantata per il  Santissimo natale „Ah! Troppo è ver“)

 

Aria di Pastore „Mentre ingemmano il suo viso“
(Cantata per il Santissimo natale „Si apra col riso“)

 

Carlo Ambrogio Lonati (cca 1645 – cca 1715)

Sinfonia a 3, Allegro

 

Marc-Antoine Charpentier

Dialogus inter Angelos et Pastores (Histoire de la nativité, H. 420)

Anotace

Francouzská vánočka a italské cukroví z kuchyně Collegium Marianum

Harmonie online, 30. 12. 2018, Eva Polívková

 

Dialogus inter Angelos et Pastores, dílo, jakkoli hodnotné, by patrně nepůsobilo jako vyvrcholení celého programu, kdyby mu nebylo tak důmyslně pomoženo. Jednoduché, ale působivé světelné efekty, jevištní pohyb, náznakový tanec, vyvýšení anděla na kazatelnu skutečného kostela, to vše zajistilo vedle pastvy pro uši i pastvu pro oči.

Koncertní sály

kostel sv. Šimona a Judy

Dušní/U Milosrdných, Praha 1 - Staré Město

Ukázat na mapě

Umělci

Collegium Marianum

Collegium Marianum

Pražský soubor Collegium Marianum se od svého založení v roce 1997 věnuje provádění hudby 17. a 18. století se zaměřením na české a ve střední Evropě působící autory. Jako jeden z mála takto profilovaných profesionálních souborů v ČR má na repertoáru nejenom koncertní díla, ale pravidelně se také věnuje scénickým projektům.
 
Soubor působí pod uměleckým vedením flétnistky Jany Semerádové, která zároveň hostuje jako sólistka u významných evropských orchestrů. Badatelská činnost Jany Semerádové, stejně jako její studium barokní gestiky, deklamace a tance umožnily rozšířit umělecký profil souboru od čistě hudebního zaměření k propojení s barokním tancem a divadlem a jsou také předpokladem nevšedních dramaturgií souboru s řadou novodobých premiér děl hudební historie. Soubor úzce spolupracuje s významnými evropskými dirigenty, sólisty, režiséry či choreografy jako jsou Andrew Parrott, Hana Blažíková, Damien Guillon, Peter Kooij, Sergio Azzolini, François Fernandez, Simona Houda-Šaturová, Benjamin Lazar, Jean-Denis Monory či Gudrun Skamletz.
 
Soubor Collegium Marianum se těší uznání zahraniční i české odborné kritiky a pravidelně natáčí pro Českou televizi, Český rozhlas a zahraniční rozhlasové stanice. Vystoupení souboru na festivalech a prestižních pódiích jako například Tage Alter Musik Regensburg, Bachfest Leipzig, Utrecht Oude Muziek Festival, Musikfestspiele Potsdam, Mitte Europa, Festival de Sablé, Klang Vokal Dortmund, Palau Música Barcelona, Pražské jaro, Svatováclavský hudební festival a Concentus Moraviae byla přijata s velkým úspěchem. V roce 2008 soubor zahájil úspěšnou spolupráci s hudebním vydavatelstvím Supraphon, které v rámci řady „Hudba Prahy 18. století“ vydalo již osm jeho nahrávek.

Hana Blažíková

Hana Blažíková

soprán

Hana Blažíková je mimořádnou osobností na české i mezinárodní scéně staré hudby. Je absolventkou Pražské konzervatoře, kde studovala ve třídě Jiřího Kotouče.
 
Věnuje se interpretaci převážně barokního, renesančního a středověkého repertoáru a sólově vystupuje s řadou předních světových ansámblů, mezi něž patří Collegium Vocale Gent, Gli Angeli Genève, Bach Collegium Japan, Amsterdam Baroque Orchestra, Ensemble Pygmalion, Nederlandse Bachvereniging, La Cetra, La Capella Reial de Catalunya, Collegium Marianum, Tiburtina Ensemble, Collegium 1704 a Cappella Mariana.
 
Vystupuje na významných mezinárodních festivalech jako Pražské jaro, Edinburgh International festival, Salzburger Festspiele, Oude Muziek Utrecht, Tage Alter Musik Regensburg, Resonanzen (Vídeň), Letní slavnosti staré hudby, Festival de la Chaise-Dieu, Chopin i jego Europa, Festival de Saintes, Bachfest Leipzig, Concentus Moraviae.
 
Bachova díla zpívala i s Boston Symphony Orchestra a s Bamberger Symphoniker pod taktovkou Herberta Blomstedta. Spolupráce s Bach Collegiem Japan ji přivedla i do newyorské Carnegie Hall. Od roku 2015 úzce spolupracuje s věhlasným hráčem na cink Brucem Dickeym, se kterým podnikli několik koncertních turné po Severní Americe, po Austrálii a Tasmánii.
 
V roce 2017 pod vedením sira Johna Eliota Gardinera nastudovala sólové role ve všech třech Monteverdiho operách a vystoupila v předních operních a koncertních domech v Evropě a v USA.
 
Hana Blažíková se věnuje také hře na gotickou a románskou harfu. Její umění je zaznamenáno na více než čtyřiceti CD nahrávkách.

Vojtěch Semerád

Vojtěch Semerád

tenor

Vojtěch Semerád je absolventem Pražské konzervatoře, Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze (sbormistrovství) a Conservatoire National Supérieur de Musique v Paříži (barokní housle u Françoise Fernandeze). Je finalistou mezinárodní soutěže Telemann-Wettbewerb v Magdeburku.
 
Jako sólový zpěvák je Vojtěch Semerád zván renomovanými soubory, jako jsou Les Arts Florissants, Ensemble Correspondances, Vox Luminis nebo Huelgas Ensemble, s nimiž vystupuje na významných mezinárodních scénách a festivalech, jako jsou Théâtre des Champs-Elysées, Park Avenue Armory New York, Logan Center Chicago, Concertgebouw Rotterdam, Wigmore Hall London, Palau de la Música Barcelona, ad. Vystoupil v operních inscenacích, mezi nimiž jmenujme Acis and Galatea G. F. Händela (v roli Acise), Atys J. B. Lullyho (v roli Atyse), David et Jonathas M.-A. Charpentiera (v roli Pythonisse), Histoires Sacrées M.-A. Charpentiera nebo Fairy Queen H. Purcella. Je vyhledávaným interpretem Evangelisty v pašijích a oratoriích J. S. Bacha.
 
Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, s nímž interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i jinde v Evropě, například na Oude Muziek Utrecht, MAfestival Brugge, Voices of Passion Leuven, Laus Polyphoniae Antwerpen, Klangvokal Dortmund, Pražské jaro, Innsbrucker Festwochen, Tage Alter Musik Regensburg a Concentus Moraviae.
 
Vojtěch Semerád, jako houslista, je stálým členem souboru Collegium Marianum a rovněž vystupuje v multižánrových a autorských projektech.
 
Podílel se na více než 30 nahrávkách zejména pro Deutsche Gramophon, Naïve, Harmonia Mundi, Passacaille a Supraphon, a pravidelně nahrává pro Český rozhlas. Věnuje se také badatelské činnosti, zaměřené na objevování vokální hudby 15. až 17. století ve střední Evropě.

Tomáš Lajtkep

Tomáš Lajtkep

tenor

Tomáš Lajtkep vystudoval telekomunikační techniku na Vysokém učení technickém v Brně, během studií se však začal věnovat také sólovému zpěvu a účastnil se řady mistrovských kurzů u předních odborníků na interpretaci barokní a renesanční hudby. Spolupracuje se soubory zaměřenými na interpretaci gregoriánského chorálu a repertoár baroka a renesance, jako jsou Collegium Marianum (Jana Semerádová), Cappella Mariana (Vojtěch Semerád), Collegium Vocale 1704 (Václav Luks), Schola Gregoriana Pragensis (David Eben), Vox Luminis (Lionel Meunier) a Collegium Vocale Gent (Philippe Herreweghe).

 

Kromě zpěvu hraje také na sackbut (tenorový a basový) a na trombon a vystupuje s několika big bandy. Působí v souboru Capella Ornamentata a zúčastnil se kurzů u sackbutistů Francka Poitrineaua, Bernharda Rainera a Adama Woolfa.

Jaromír Nosek

Jaromír Nosek

bas

Basista Jaromír Nosek vystudoval sbormistrovství na Pedagogické fakultě UK v Praze a zpěv na Pražské konzervatoři ve třídě Jiřího Kotouče a na Hudební fakultě AMU v Praze u Romana Janála a Kataríny Bachmannové. Absolvoval stipendijní stáže na Dartington International Summer School ve Velké Británii, Accademia Chigiana v italské Sieně a na Conservatorio Santa Cecilia v Římě.

 

Spolupracuje s českými a zahraničními renomovanými orchestry a vokálními ansámbly, jako jsou Collegium 1704, Cappella Mariana, Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK, Warsawska Filharmonia Narodowa, Concerto Palatino, Gli Angeli Geneve, La Venexiana, Wrocław Baroque Ensemble, Doulce Mémoire, či Lautten Compagney. Jeho bohaté sólistické zkušenosti zahrnují spolupráci s dirigenty jako Václav Luks, José Cura, Stefano Montanari, Rudolf Lutz nebo Christophe Rousset. Jaromír účinkoval na mnoha mezinárodních hudebních festivalech – Pražské Jaro, Salzburger Festspiele, Festival d‘Ambronay, Settimana Musicale Senese, Festival Oude Muziek Utrecht, Bach Festival Montréal, Festival del Centro Histórico de la Ciudad de México aj.

 

Opernímu publiku se představil doma i v zahraničí např. v titulní roli serenaty La Senna Festeggiante od Antonia Vivaldiho, jako Caronte v Orfeovi a Seneca v Korunovaci Poppey od Claudia Monteverdiho, Ortensio v opeře Antonia Caldary L’Amor non ha legge, nebo jako mozartovský interpret v rolích Figara (Figarova svatba), Komtura (Don Giovanni) či Sarastra (Kouzelná flétna).

 

Podílel se na natáčení více než 40 CD, z nichž mnohá získala nominace a prestižní mezinárodní ocenění jako Choc du Monde de la Musique nebo ICMA (International classical music awards).

 

V roce 2020 založil a umělecky vede komorní soubor ANMOEN, s kterým se věnuje interpretaci hudby raného baroka a jejímu citlivému propojování se skladbami soudobých autorů.