Amore Divino
Duchovní kantáty a árie
G. F. Händel, G. Ph. Telemann, Ch. Graupner
Jiřská 3/1, Praha 1, 110 00
Umělci
-
Elionor Martínez Lara
soprán -
Collegium Marianum
-
Jana Semerádová
umělecká vedoucí, flauto traverso -
Lenka Torgersen
koncertní mistr
COLLEGIUM MARIANUM
Jana Semerádová – flauto traverso
Lenka Torgersen – barokní housle
Magdalena Malá – barokní housle
Andreas Torgersen – barokní viola
Hana Fleková – barokní violoncello
Jan Krejča – teorba
Ján Prievozník – kontrabas
Sebastian Knebel – cembalo
Program
Georg Friedrich Händel (1685–1759)
Suita B dur, HWV 354
(z opery Florindo)
Pure del cielo intelligenze eterne
& Tu del ciel ministro eletto
(z oratoria Il Trionfo del Tempo e del Disinganno, HWV 46a)
Georg Philipp Telemann (1681–1767)
Suita „Les Nations“, TWV 55:B5
Kantáta „Zerknirsche du mein blödes Herze“, TWV 1:1727b
Přestávka
Reinhard Keiser (1674–1739)
Die Liebe bleibt ein süsses Wesen
(z kantáty Kayserliche Friedens-Post, 1715)
Georg Philipp Telemann
Koncert D dur, TWV 52:D2
Christoph Graupner (1683–1760)
Kantáta „Muss ich denn noch ferner leiden“, GWV 1145/16
Anotace
Zahajovací koncert 23. ročníku Barokních podvečerů je věnován skladatelům zvučných jmen v čele s Georgem Philippem Telemannem, který patří k nejplodnějším skladatelům nejen barokní doby. Telemann do své tvorby zahrnul různé hudební žánry i formy a pohrával si s národními styly. Svoji bohatou kariéru završil v Hamburku jako hudební ředitel pěti hlavních kostelů, přičemž nějaký čas řídil i hamburskou operu. Všichni autoři zařazení do tohoto programu byli během své kariéry s provozem hamburské opery nějak propojeni. Od mistra nezaměnitelných melodií Georga Friedricha Händela přes jeho souputníka, bouřliváka Reinharda Keisera až po Christopha Graupnera, který byl krátce cembalistou v tamním orchestru a také přispěl pár kusy do jeho repertoáru. V programu koncertu se seznámíme s jejich tvorbou, kterou sice opera inspirovala, avšak byla určena pro chrámový provoz a koncertní pódia. V podání nastupující pěvecké hvězdy, sopranistky Elionor Martínez Lara, a souboru Collegium Marianum pod vedením Jany Semerádové zazní bravurní árie a kantáty skutečných mistrů barokní hudby.
Koncertní sály
Jiřská 3/1, Praha 1, 110 00
Ukázat na mapěPartneři koncertu
S laskavou podporou House of Lobkowicz.
Umělci

Elionor Martínez Lara
soprán
Elionor Martinez Lara studovala u profesorky Marii Dolors Aldea na Conservatori Superior de Música del Liceu, kde získala bakalářský titul. Poté pokračovala v magisterském studiu na Hochschule für Musik v Basileji u profesora Marcela Booneho. Za absolventský koncert získala ocenění „Best Master Recital“.
V roce 2016 jí Nadace Bach Zum Mitsingen v Barceloně udělila stipendium Salvat Beca Bach. V roce 2019 se zúčastnila soutěže Josep Palet Competition a získala čtyři zvláštní ocenění.
Jako sólistka účinkovala mimo jiné v Händelově Mesiáši, Bachově Magnificat, Vivaldiho Glorii, Mozartově Velké mši c moll a Requiem a Brahmsově Ein deutsches Requiem. Ztvárnila role v operních inscenacích, jako jsou Purcellova Dido a Aeneas, Il Convito Domenica Cimarosy, Mozartova Così fan tutte a Rossiniho La Cenerentola.
Na koncertních pódiích vystoupila jako sólistka s orchestrem Bremer Philharmoniker pod vedením Hermese Helfrichta a se souborem Bachcelona Consort řízeným Tonem Koopmannem. Věnuje se i písňovým recitálům; v loňském roce debutovala na Mizmorim festival Basel.
Pravidelně zpívá se soubory La Capella Reial de Catalunya pod vedením Jordiho Savalla, Collegium Vocale Gent pod vedením Philippa Herrewegha, Ensemble O Vos Omnes pod vedením Xaviera Pastrany, Cor de Cambra del Palau de la Música Catalana pod vedením Simona Halseyho a Musica Ficta pod vedením Raúla Mallavibarreny.

Collegium Marianum
Pražský soubor Collegium Marianum se od svého založení v roce 1997 věnuje provádění hudby 17. a 18. století se zaměřením na české a ve střední Evropě působící autory. Jako jeden z mála takto profilovaných profesionálních souborů v ČR má na repertoáru nejenom koncertní díla, ale pravidelně se také věnuje scénickým projektům.
Soubor působí pod uměleckým vedením flétnistky Jany Semerádové, která zároveň hostuje jako sólistka u významných evropských orchestrů. Badatelská činnost Jany Semerádové, stejně jako její studium barokní gestiky, deklamace a tance umožnily rozšířit umělecký profil souboru od čistě hudebního zaměření k propojení s barokním tancem a divadlem a jsou také předpokladem nevšedních dramaturgií souboru s řadou novodobých premiér děl hudební historie. Soubor úzce spolupracuje s významnými evropskými dirigenty, sólisty, režiséry či choreografy jako jsou Andrew Parrott, Hana Blažíková, Damien Guillon, Peter Kooij, Sergio Azzolini, François Fernandez, Simona Houda-Šaturová, Benjamin Lazar, Jean-Denis Monory či Gudrun Skamletz.
Soubor Collegium Marianum se těší uznání zahraniční i české odborné kritiky a pravidelně natáčí pro Českou televizi, Český rozhlas a zahraniční rozhlasové stanice. Vystoupení souboru na festivalech a prestižních pódiích jako například Tage Alter Musik Regensburg, Bachfest Leipzig, Utrecht Oude Muziek Festival, Musikfestspiele Potsdam, Mitte Europa, Festival de Sablé, Klang Vokal Dortmund, Palau Música Barcelona, Pražské jaro, Svatováclavský hudební festival a Concentus Moraviae byla přijata s velkým úspěchem. V roce 2008 soubor zahájil úspěšnou spolupráci s hudebním vydavatelstvím Supraphon, které v rámci řady „Hudba Prahy 18. století“ vydalo již osm jeho nahrávek.

Jana Semerádová
umělecká vedoucí, flauto traverso
Flétnistka Jana Semerádová je absolventkou Pražské konzervatoře, Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze (Teorie a provozovací praxe staré hudby) a Královské konzervatoře v Den Haagu. Je laureátkou mezinárodních soutěží v Magdeburku a Mnichově.
Jana Semerádová je uměleckou vedoucí souboru Collegium Marianum a dramaturgem koncertního cyklu Barokní podvečery a mezinárodního hudebního festivalu Letní slavnosti staré hudby. Věnuje se intenzivní badatelské činnosti v českých a zahraničních archivech a studiu barokní gestiky, deklamace a tance. Své nevšední dramaturgie nezřídka staví na propojení hudebního a dramatického umění a zasazuje je do autentického prostředí pražských barokních sálů. Pod jejím vedením Collegium Marianum každoročně uvádí několik novodobých premiér. Na svém kontě má řadu CD; nahrávky se souborem Collegium Marianum jsou výrazně zastoupené v úspěšné řadě „Hudba Prahy 18. století“ u vydavatelství Supraphon, pro něž nahrála i dvě svá profilová CD „Solo for the King“ a „Chaconne for the Princess“.
Jana Semerádová vystupuje na významných evropských pódiích (například Bachfest Leipzig, Festival Oude Muziek Utrecht, Musikfestspiele Potsdam Sanssouci, Innsbrucker Festwochen, Händel-Festspiele Halle, Centre de musique baroque de Versailles, Festival de Sablé, MHF Pražské jaro, Tage Alter Musik Regensburg, Konzerthaus ve Vídni a Berlíně, Vratislavia Cantans a Palau de la Música Catalana), jako sólistka spolupracovala s Magdalenou Koženou, Sergiem Azzolinim, Alfredem Bernardinim a Enricem Onofrim a pravidelně účinkuje se soubory Akademie für Alte Musik Berlin, Il suonar parlante, Wrocławska Orkiestra Barokowa, {oh!} Orkiestra Historyczna a Ars Antiqua Austria. V roce 2015 se habilitovala na Hudební a taneční fakultě Akademie múzických umění v Praze a získala docenturu v oboru flétna. V roce 2019 obdržela cenu Pražské skupiny Společnosti pro vědy a umění.

Lenka Torgersen
koncertní mistr
Lenka Torgersen studovala hru na housle na plzeňské konzervatoři a poté na AMU ve třídě Václava Snítila. Po absolutoriu v roce 1998 se začala intenzivně věnovat hře na barokní housle a v letech 1999–2003 se zdokonalovala na Schole Cantorum Basiliensis pod vedením Chiary Banchini.
Je koncertním mistrem souboru Collegium Marianum, v letech 1999–2012 působila jako koncertní mistr souboru Collegium 1704. Pravidelně spolupracuje s dalšími českými i zahraničními soubory, například La Cetra Barockorchester Basel, Ensemble 415, Freitagsakademie Bern, conSequenza, Ensemble Inégal, Les Traversées Baroques, Orchester der J. S. Bach-Stiftung St. Gallen, Ensemble Tourbillon a další. Jako komorní hráč i sólistka vystupuje na významných evropských pódiích a festivalech (například MHF Pražské jaro, Festival d’Ambronay, Festival de Sablé, Festival La Chaise-Dieu, MA Festival Brugge, Festival Oude Muziek Utrecht, Innsbrucker Festwochen der Alten Musik, Festival del Camino de Santiago nebo Festival Santander) a spolupracuje s předními osobnostmi staré hudby, jako jsou Chiara Banchini, Gustav Leonhardt, René Jacobs, Andrea Marcon, Jordi Savall, Andrew Parrott a Attilio Cremonesi.
Nahrává pro renomované světové společnosti jako Harmonia Mundi, Accent, Zig-Zag Territoires a Pan Classics. Jako sólistka se v roce 2010 ve spolupráci se souborem Collegium 1704 podílela na nahrávce instrumentálních děl Antonína Reichenauera, za niž získala ocenění Diapason d’Or. V roce 2013 natočila sólové CD s názvem „Il Violino Boemo“ pro společnost Supraphon, na němž v novodobé premiéře oživila sonáty českých houslových virtuosů 18. století Františka Bendy, Josefa Antonína Gureckého a Františka Jiránka. I tato nahrávka se setkala s nadšeným ohlasem domácí i zahraniční kritiky.